Serce palmy – przysmak dla osób na diecie i wegan

Serce palmy – przysmak dla osób na diecie i wegan
fot. mat.pras.

Chociaż palmy kojarzą się głównie z wypełnionymi słodkim mlekiem kokosami, jak się okazuje, są one także źródłem innego, cenionego w kuchniach świata składnika. Mowa o sercu palmy, czyli wydobywanym ze środka pnia miękkim rdzeniu o wyjątkowym smaku i bogactwie składników odżywczych. Podpowiadamy, jak wprowadzić je do swojego menu!

Serce palmy, znane też jako palmito i swamp cabbage, to egzotyczna jarzyna, która cieszy się największą popularnością w krajach azjatyckich oraz Ameryce Południowej. Ze względu na zawarte w nim bogactwo składników odżywczych oraz niską kaloryczność świetnie sprawdzi się jako dodatek do zbilansowanej diety. Palmito to źródło cennych witamin A i C oraz minerałów, jak m.in.: cynk, mangan oraz magnez. Witamina A pomoże zadbać o zdrową skórę i włosy, a witamina C wesprze odporność, dlatego po serce palmy warto sięgnąć w okresie jesienno-zimowym. Obecne w rdzeniu drzewa cynk i mangan dodatkowo wpłyną pozytywnie na stawy i układ kostny. Magnez natomiast ułatwi radzenie sobie ze stresem i uspokoi układ nerwowy.

Palmito to nie tylko witaminy i minerały – na szczególną uwagę w tym warzywie zasługuje wysoka zawartość błonnika pokarmowego oraz białka. Błonnik usprawnia pracę jelit i zapewnia poczucie sytości na dłużej, a efekt ten potęguje białko, które zmniejsza poziom greliny, czyli hormonu głodu. Białko to także podstawowy budulec naszego organizmu – jest niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania. Połączenie tych dwóch składników w sercu palmy sprawia, że jest ono świetnym produktem dla osób na diecie odchudzającej, tym bardziej, że nie znajdziemy w nim tłuszczu, a węglowodanów jest bardzo mało. Palmito będzie też idealnym uzupełniniem diety wegetariańskiej lub wegańskiej, ale z jego pozytywnych właściwości skorzysta naprawdę każdy – dodaje Luiza Wilczewska, dietetyk kliniczny współpracujący ze sklepem internetowym Bee.pl. 

Jak jeść palmito?

Serce palmy w Polsce najłatwiej dostać zamknięte w puszce lub słoiku – można je jeść na surowo od razu po wyjęciu z opakowania, ale warto też nieco poeksperymentować i przygotować z nim danie na ciepło. Palmito jest chrupiące, a jego smak porównuje się do karczocha lub szparagów, dzięki czemu świetnie sprawdzi się jako dodatek do lekkich sałatek czy samodzielna przekąska.

Z tego wyjątkowego warzywa wytwarzany jest także makaron, który konsystencją i smakiem przypomina delikatny makaron ryżowy. Posiada on jednak o wiele więcej wartości odżywczych niż ryżowe noodle, a dzięki małej ilości kalorii będzie świetnym zamiennikiem dla tradycyjnego makaronu – ten z palmito zawiera jedynie ok. 20 kalorii w 100 gramach produktu. Pod względem kaloryczności pasta z serca palmy przypomina makaron konjac, który uwielbiają osoby na diecie ketogenicznej, czyli bogatej w tłuszcze, a ubogiej w węglowodany. Produkty z palmito mają niewiele więcej kalorii, niż te z mąki konjac, dlatego można je stosować wymiennie, a miłośnicy dań makaronowych nie muszą z nich rezygnować, nawet w trakcie odchudzania.

Te dania z udziałem serca palmy podbiją twoje serce!

Jeśli chcesz wypróbować palmito w swojej kuchni, możesz postawić na przygotowanie swojego ulubionego dania lub zupy z tradycyjnym makaronem, który zastąpisz właśnie tym z serca palmy. Świetnie sprawdzi się on zarówno do potraw z kuchni włoskiej, jak i azjatyckiej – naszym faworytem są noodle w stylu chińskim z kurczakiem i warzywami. Do ich wykonania potrzebujesz oczywiście makaronu z palmito, piersi z kurczaka, mieszanki chińskich warzyw, pieprzu, soli i sosu sojowego. Kurczaka podsmaż na patelni, dodaj do niego warzywa i całość podduś. Następnie dopraw danie i dolej do niego sos sojowy. Na sam koniec na patelnie dorzuć makaron – nie trzeba go oddzielnie gotować – wystarczy tylko podgrzać z resztą składników. Przygotowanie takiego obiadu to kwestia kilkunastu minut, a do tego jest bajecznie proste.

Świeże serce palmy to także doskonały dodatek do sałatek, a tego typu dania są wyjątkowo popularne w Brazylii, gdzie łączy się je z różnymi rodzajami warzyw. W nieco spolszczonej wersji do przygotowania sałatki rodem z Rio de Janeiro można wykorzystać palmito w puszcze lub słoiku. Wystarczy pokroić je w plasterki, połączyć z cebulą, pomidorkami koktajlowymi, papryką i roszponką, a całość polać dressingiem na bazie oliwy z oliwek i soku z limonki. Warto wprowadzać do swojego menu nowe produkty, szczególnie tak zdrowe jak serce palmy, i próbować innych smaków – dzięki temu nie tylko wzbogacamy dietę, ale też poszerzamy swoje kulinarne horyzonty – dodaje Luiza Wilczewska, dietetyk z Bee.pl

Serce palmy intryguje swoim pochodzeniem i smakiem, a bogactwo wartości odżywczych jedynie utwierdza w przekonaniu, że warto wypróbować je w swojej kuchni. Palmito to świetne rozwiązanie dla osób na diecie, wegan i wegetarian oraz tych, które chcą wzmocnić swoją odporność.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.