Ochrona przed słońcem gdy uprawiasz sport

fot. mat.pras.

Kosmetyki z filtrami SPF to dla wielu z nas ciągle produkty sezonowe, pakowane do walizki, gdy planujemy wakacje. Jednak promieniowanie UV towarzyszy nam nie tylko, gdy zażywamy kąpieli słonecznych, ale także gdy nasza skóra jest wystawiona na działanie promieni słonecznych podczas uprawiania sportu. Jeśli preferujesz aktywny tryb życia – sprawdź na co zwracać uwagę i jak chronić skórę przed UV.

Promieniowanie UV to nie tylko piękny odcień skóry muśniętej słońcem, stanowiący dla wielu z nas pożądany symbol wakacji. To również zaburzenia pigmentacji, w tym przebarwienia, suchość i szorstkość skóry, utrata jędrności, przyspieszony proces starzenia i powstanie zmarszczek (tzw. fotostarzenie), a nawet rogowacenie słoneczne, mogące być początkiem choroby nowotworowej. To tylko niektóre z efektów wystawiania naszej skóry na działanie słońca. O ile idąc na plażę pamiętamy o ochronie przed promieniowaniem UV, o tyle wybierając się na trening biegowy, czy rowerowy – już nie zawsze.

O czym warto pamiętać:

  1. Bez należytej ochrony nasza skóra może być wystawiana na działanie promieni słonecznych, bez ryzyka oparzeń słonecznych, jedynie na ok. 15-20 minut. Czas ekspozycji może być trochę dłuższy dla osób z ciemniejszą karnacją skóry, ciemnymi oczami i włosami, które od razu opalają się na brązowo. Jednak nawet w ich przypadku nieostrożna ekspozycja będzie miała negatywne skutki. Dlatego jeśli twój trening nie ogranicza się do szybkiego sprintu dookoła domu – pamiętaj o kremie z odpowiednio wysokim SPF. I tak stosując krem z filtrem SPF 30 możesz przebywać na słońcu ok. 30 razy dłużej, niż bez stosowania ochrony przeciwsłonecznej.
  2. Promieniowanie przenika również przez ubranie, dlatego rozprowadzając kosmetyk na skórze nie pomijaj żadnej części – nawet tych zakrytych ubraniem. Kupując ubrania zwracaj uwagę na faktor UPF, który informuje o tym, ile promieni padających na tkaninę dociera do skóry. W przypadku zwykłego, białego T-shirtu UPF może być na poziomie 5 – 9, co oznacza, że koszulka przepuszcza od 1/5 do 1/9 promieni UV. Aby zwiększyć ochronę – szukaj ubrań z tkanin o gęstszym splocie włókien i wysokich faktorach UPF.
  3. Nie wystarczy raz się posmarować kremem! Aby zapewnić właściwą ochronę skórze musisz powtarzać aplikację mniej więcej co 2 godziny.
  4. Nawet gdy stosujesz krem wodoodporny z filtrem pływanie i pocenie się podczas treningu zmywa warstwę ochronną, zmniejszając skuteczność ochrony. Dlatego pamiętaj, aby regularnie powtarzać aplikację.
  5. Woda i piasek, podobnie jak śnieg zimą, odbijają promieniowanie UV, nasilając intensywność jego oddziaływania.
  6. Jeśli uprawiasz trekking lub preferujesz biegi górskie pamiętaj, że ekspozycja na UV rośnie z wysokością – natężenie promieniowania ultrafioletowego w Tatrach jest dużo wyższe niż na poziomie morza.
  7. Nie oszczędzaj na ilości – smarując ciało zbyt cienką warstwą zmniejszasz jego ochronę. Dodatkowo pocenie się podczas treningu zmywa warstwę kremu – im jest ona cieńsza, tym szybciej ją usuniesz ze skóry.
  8. Kąt padania promieni słonecznych ma bezpośredni wpływ na natężenie promieniowania UV. Najbardziej niebezpieczną dla nas porą jest południe – gdy promienie słoneczne padają prostopadle do Ziemi (droga jaką pokonują jest najkrótsza). 

Bezpieczne korzystanie ze słońca zminimalizuje ryzyko przykrych konsekwencji związanych ze szkodliwym oddziaływaniem promieniowania UV. Pamiętaj zawsze o ochronie, aby aktywny tryb życia pozytywnie wpłynął na zdrowie!

mat.pras. Synchroline

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.