Zdrowe gotowanie – poznaj nasze sposoby

fot. mat.pras.

Jesteś tym, co jesz – ta idea od lat przyświeca setkom dietetyków na całym świecie, którzy prześcigają się w wymyślaniu kolejnych diet i sposobów na schudniecie. A recepta na to zawsze jest jedna – zmienić nawyki żywieniowe na te zdrowsze! Jak to zrobić? Poznaj kilka tricków, które Ci to ułatwią!

Zminimalizuj tłuszcz!

Tłuszcz jest nośnikiem smaku – nie ma się z tym co spierać. Ziemniaczki polane omastą smakują lepiej, sałata bez oliwy jest niepełna, a kanapka bez masła traci swoją esencję. Istnieją jednak proste sposoby, by używać tłuszczu o wiele mniej lub zastępować go zdrowszymi zamiennikami. Na kanapkach świetnie w roli masło sprawdzi się np. miękkie awokado, na ziemniakach lepiej zastosować natomiast oliwę niż tłuszcze zwierzęce, a do sałaty dodać zawsze o jedną łyżkę oliwy mniej. Nie zmienia to faktu, że w czasie smażenia tłuszcz jest niezbędny. Często jednak lejemy olej na patelnię na oko, podczas gdy równie dobrze sprawdzi się jego mniejsza ilość, np. rozprowadzona po dnie za pomocą pędzelka. Do porcjowania oleju świetnie nadaje się także butelka ze spryskiwaczem – będziesz mógł delikatnie skrapiać nim swoje potrawy, bez obaw, że nalejesz za dużo tłuszczu!

Zdrowe gotowanie – poznaj nasze sposoby

fot. mat.pras.

Gotuj na parze!

Gotowanie na parze już od wielu lat jest uznawane za najzdrowszy sposób przyrządzania dań. Pełne witamin i składników odżywczych warzywa oraz perfekcyjnie przyrządzone mięso lub ryby wypełnią Twoje menu na długie lata, jeśli tylko dasz im szansę. Jak zacząć przygodę z gotowaniem na parze? Przede wszystkim musisz zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt. Może to być zwykły garnek na płytę grzewczą z akcesoriami umożliwiającymi gotowanie na parze, specjalny parowar elektryczny czy multicooker, ale coraz większą popularnością cieszą się piekarniki i mikrofalówki z funkcją gotowania na parze – co wybierzesz, zależy jedynie od Twoich potrzeb.

Zredukuj sól!

Sól jest niezbędna, aby wydobyć smak z każdej potrawy. Jednak najczęściej używa się jej zdecydowanie za dużo. Szczypta najczęściej wystarcza, aby podkreślić każde danie, a resztę zrobią pozostałe przyprawy, których stosowanie jest o wiele zdrowsze. Warto postawić na zioła różnego rodzaju, papryki – słodką, ostrą i wędzoną, mieszanki przyprawowe, np. curry czy garam masala. Eksperymentując z przyprawami szybko przekonasz się, że głębię smaku można osiągnąć bardzo łatwo i to bez konieczności sypania soli garściami.

Zdrowe gotowanie – poznaj nasze sposoby

fot. mat.pras.

Częściej korzystaj z piekarnika

Piec można właściwie niemal bez tłuszczu, dlatego też jest to o wiele lepsze rozwiązanie, niż ciągłe smażenie. Warzywa na patelni smakują niemal dokładnie tak samo, jak te z piekarnika, jednak są o wiele bardziej kaloryczne. Dodatkowo w piekarniku możesz przygotować zdrowszą wersję frytek i upiec mięso, jedynie skrapiając je odrobiną tłuszczu lub w ogóle tego nie robiąc. Świetnym urządzeniem do każdej kuchni może się okazać również frytkownica beztłuszczowa – pozwala przygotowywać warzywa na chrupiąco, przy dodaniu zaledwie jednej łyżki tłuszczu. A Ty, jakie masz sposoby na zdrowe gotowanie?

 

Przeczytaj także

1 Comment

  • roślinka napisał(a):

    Gotowanie na parze to według wielu osób jeden z najzdrowszych sposobów na przygotowanie ciepłego posiłku. W czasie klasycznego gotowania, np. ryżu, warzyw, pewna część substancji odżywczych zostaje w wodzie, którą po ugotowaniu produktów wylewamy. Tymczasem gotując na parze, unikamy tego. Dlatego jestem zadowolona z zakupu parowaru philipiak.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.