Wyszukiwanie w Google różnorodnych informacji stało się tak rutynową czynnością jak przygotowywanie posiłków. Żartobliwie mówi się nawet, że „wujek Google” zna odpowiedź na wszystko. Czy wiesz, że szukamy informacji w określony sposób mimo że nie jesteśmy tego świadomi?
Warto mieć podstawową wiedzę na ten temat, w szczególności gdy prowadzimy własną firmę. Dzięki świadomości jak szukają informacji na przykład potencjalni klienci Twojego sklepu internetowego, będziesz mógł lepiej dostosować swoją stronę do ich potrzeb, a to z kolei wpłynie na popularność Twojej firmy w wyszukiwarce.
Wyszukiwanie w Google – co daje nam wiedza na ten temat?
Sposób, w jaki internauci wyszukują informacje w sieci jest kluczowy dla prowadzonej przez nas działalności, w szczególności gdy oferujemy usługi przez internet, ale nie tylko. Właśnie ta wiedza pozwala nam zadbać o pozycjonowanie naszej strony, poprzez jej dokładną optymalizację pod konkretny rodzaj wyszukiwania charakterystyczny dla naszej grupy docelowej.
Rodzaje wyszukiwań w Google
Zanim dokładnie omówimy, jak możemy wykorzystać wiedzę o sposobie wyszukiwania w Google przez potencjalnych klientów, warto poznać rodzaje zapytań, jakie najczęściej są spotykane. Specjaliści wyróżniają trzy podstawowe typy zapytań.
Zapytania nawigacyjne – mają na celu pomoc w odnalezieniu konkretnej strony internetowej – osoba zna nazwę strony lub firmy i to ją wpisuje w pasku adresu strony, a nie w oknie wyszukiwania Google. W taki sposób najczęściej wpisywane są nazwy stron, z jakich najczęściej korzystamy i dobrze znamy, przede wszystkim strony serwisów społecznościowych na czele z Facebookiem i YouTubem. W takim przypadku osoba wpisująca słowo kluczowe dokładnie wie, czego szuka i gdzie chce trafić.
O zapytaniach transakcyjnych możemy mówić, gdy użytkownik szuka konkretnego produktu w celu jego zakupu. Z perspektywy przedsiębiorcy oferującego usługę, to właśnie taki rodzaj zapytań będzie najważniejszy, gdyż pozwala poprowadzić potencjalnego klienta do naszej oferty.
Ostatni typ zapytań, to zapytania informacyjne. Mają na celu wyszukanie konkretnej informacji, jaka jest potrzebna internaucie w danej chwili – informacja dotycząca pogody w określonym mieście, cena produktu, opinia o firmie czy książce itp. Przy takim typie zapytania potencjalny odbiorca treści na stronie już na poziomie wyszukiwarki może ocenić, czy na wybranym portalu znajdzie to, co go interesuje.
Jak zwiększyć swoją widoczność w wyszukiwarce pod kątem konkretnych rodzajów zapytań?
Przy każdym rodzaju zapytania bardzo ważna jest odpowiednia optymalizacja strony. To właśnie dzięki niej i doborowi stosownych słów kluczowych strona będzie o wiele lepiej widoczna w wyszukiwarce. Szczególnie przy zapytaniach transakcyjnych i informacyjnych SEO ma bardzo duże znaczenie. Dodatkowo widoczność w wyszukiwarce można zwiększyć poprzez reklamy Google. W takim przypadku warto zastanowić się nad wykupieniem reklamy w formie wyróżnionych linków w wydzielonym miejscu na stronie z wynikami wyszukiwania.
Nie można też zapominać o wartościowych treściach umieszczanych na stronach, zarówno na blogach, jak i w sklepach internetowych. Jest to istotne, szczególnie jeśli będzie się miało na względzie to, co już zostało wyżej wspomniane. Potencjalny odbiorca naszych treści już po krótkich zajawkach w wyszukiwarce ocenia całą stronę i wchodzi na tę, która wyda mu się najbardziej atrakcyjna pod względem treści.
Źródło Eactive