Wysiłek fizyczny a probiotyki

Czy sportowcom potrzebne są probiotyki? Oczywiście, że tak! Znane są korzyści wynikające z regularnej aktywności fizycznej – poprawa funkcjonowania układu nerwowego, regulacja hormonów, odpowiednie ukrwienie błony śluzowej i mięśniowej żołądka oraz jelit – to tylko podstawowe zalety.

Jednak nie każdy zdaje sobie sprawę, że wysiłek fizyczny to także obciążenie organizmu, które powoduje utratę osobistej, prozdrowotnej flory bakteryjnej a w konsekwencji konieczność przyjmowania probiotyków.

Ciemna strona wysiłku fizycznego

Podczas regularnej aktywności fizycznej, której towarzyszy nadmierny wysiłek, dochodzi do zaburzeń w składzie mikroflory jelitowej. A to właśnie ona stanowi jedną z warstw bariery jelitowej, która ma za zadanie m.in. ograniczenie wnikania do krwi substancji szkodliwych i patogenów. Wzrost jej przepuszczalności może być fatalny w skutkach – udowodniono, że zaburzenia bariery jelitowej odgrywają rolę w patogenezie chorób przewodu pokarmowego, układu nerwowego, immunologicznego oraz rozrodczego.

Dysbiorę (zaburzenia mikroflory jelita) pogłębiają również: stres towarzyszący rywalizacji, stres oksydacyjny, przyjmowanie leków przeciwbólowych oraz antybiotyków, a także nieodpowiednia dieta i niewystarczające nawodnienie.

Na ratunek sportowcom – probiotyki!

Powyższe fakty argumentują bezsprzecznie konieczność przyjmowania przez osoby aktywne fizyczne probiotyków. Oczywiście trzeba przyłożyć szczególną uwagę do jakości prozdrowotnych bakterii. Najlepiej wybierać preparaty wieloszczepowe zwierające aktywne, zdolne do natychmiastowego zasiedlenia probiotyki, np. w formie płynnej, która jest najbardziej naturalną i korzystną dla naszego organizmu formą podania dobroczynnych bakterii.

Probiotyki zapewniają homeostazę mikroflory jelitowej, która zostaje w znaczący sposób zaburzona u sportowców. Regularne ich stosowanie wraz z wdrożeniem odpowiedniej, dobrze zbilansowanej diety, prowadzi najczęściej do zniwelowania dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego takich jak biegunki, zaparcia, wzdęcia, nietolerancje pokarmowe oraz wsparcia układu odpornościowego.

Stosowanie probiotyków należy do zaleceń dietetycznych Polskiego Komitetu Olimpijskiego u wszystkich sportowców wyczynowych.

Jednak nie tylko zwodowi sportowcy powinni zadbać o swoją mikroflorę jelitową. Dobrze jest pamiętać, że konsekwentnie przyjmowane probiotyki mogą poprawić odporność oraz zwiększyć wydolność organizmu, co będzie dużą korzyścią dla każdej osoby aktywnej.


fot. Pixabay, materiały prasowe

artykuł Partnera

Przeczytaj także

1 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.