Wieczne pióra – nieśmiertelność słowa pisanego

Wieczne pióra – nieśmiertelność słowa pisanego

fot. mat.pras.

Coraz częściej do pisania używana jest klawiatura zamiast tradycyjnych przyborów piśmienniczych. Ekrany wypierają zaś kartki książek i zeszytów. Czcionki elektroniczne jednak nie zastąpią słowa pisanego na papierze za pomocą pióra czy długopisu. Takie produkty zapakowane w eleganckie pudełka i opatrzone logiem znanego producenta wciąż stanowią pomysł na udany prezent, a w niektórych profesjach wyrafinowane pióra są nieodłącznym elementem w pracy.

Najwyższy szczyt piśmiennictwa

Nowoczesnym technologiom nie udało się jednak całkowicie przyćmić artykułów piśmienniczych. Wciąż istnieje wiele marek, których produkty stanowią atrybuty prestiżu i luksusu. Jedną z wiodących firm jest Montblanc, której historia zaczyna się w 1906 roku w Hamburgu. To wtedy Alfred Nehemias i August Eberstein po raz pierwszy wyprodukowali pióra simplicissimus, czyli z łaciny – coś wyjątkowo prostego.

Niedługo później firma została przejęta przez Wilhelma Dziambora, Christiana Laussena i Clausa Johannesa Vossa. Wtedy Montblanc znane było pod nazwą Simplo Filler Pen Company. W 1910 roku oficjalna nazwa została zarejestrowana jako znak towarowy. Trzy lata później pojawił się symbol gwiazdy, który od tego czasu był umieszczany na wszystkich przyrządach do pisania.

Pióra wiecznie Meisterstück już w 1924 roku stanowiły symbol kultury pisania i ikony stylu. Firma Montblanc w kolejnych latach była już rozpoznawalna w 60 krajach na świecie. Oficjalna nazwa Montblanc Simplo GmbH funkcjonuje od 1934 roku.

Czy mogę panu pomóc, panie Adenauer?

Z produktami piśmienniczymi firmy Montblanc związanych jest wiele ciekawych historii. Jedną z nich jest fakt, że w 1963 roku John F. Kennedy pożyczył pióro Meisterstück 149 Konradowi Adenauerowi. Tym samym modelem w 1991 roku Michaił Gorbaczow podpisał akt rezygnacji ze stanowiska prezydenta ZSRR. Pióra firmy Montblanc miały nawet swój epizod u boku Jamesa Bonda. Zwykle służyły bohaterowi jako nietypowe elementy uzbrojenia.

Inną ciekawostką jest również pochodzenie nazwy firmy. Istnieje legenda, że jeden z właścicieli podczas gry w karty określił pióro wieczne jako najwyższe osiągnięcie wśród artykułów piśmienniczych i porównał je do najwyższego szczytu Europy. Również logo firmy nawiązuje do szczytu – jest to sześcioramienna biała gwiazda, która symbolizuje zaśnieżoną część Alp. Na stalówkach piór znajduje się również liczba 4810 odnosząca się do wysokości góry.

Firma Montblanc wspólnie z UNICEF organizowała akcję „Lubię pisać, ponieważ…”. Wzięło w niej udział 149 celebrytów. Celem akcji było zwalczanie analfabetyzmu oraz podkreślenie słowa pisanego. Montblanc cały czas angażuje się w wiele inicjatyw związanych z literaturą, baletem, muzyką i kulturą.

Główną domeną firmy Montblanc są pióra wieczne, ale obok tych artykułów znajdują się również zegarki wykonane zgodnie z tradycją szwajcarską, wyroby skórzane, biżuteria, a nawet perfumy i okulary. Pióro Montblanc w Noble Place to luksus, na który stawiają osoby ceniące najwyższą jakość wykonania. Obecnie firma posiada aż 350 butików w ponad 70 krajach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.