Święta w ciąży – czego unikać

fot. mat.pras. © Jozef Polc/123rf.com

Czego najlepiej unikać przed świętami i w ich trakcie, jeśli jesteś w ciąży? Oto 5 ważnych rad!

1. Długie zakupy i ciężkie siatki

Noszenie ciężkich przedmiotów? W ciąży nie powinnaś tego robić, o czym na pewno doskonale wiesz. Także siatki z zakupami spożywczymi czy prezentami potrafią ważyć naprawdę dużo… Nie rób więc zakupów świątecznych sama – najlepiej wybierz się na nie z partnerem, mamą czy przyjaciółką. A jeśli jest taka możliwość, może poprosisz ich o wyręczenie Cię lub zamówisz większość rzeczy przez internet? Pamiętaj, że przed świętami w centrach handlowych są tłumy ludzi. Duchota, wysoka temperatura i hałas nie należą do najprzyjemniejszych. Wzrasta też ryzyko podłapania infekcji.

2. Jeśli nie musisz, nie organizuj wigilii u siebie

Gdy istnieje taka możliwość, warto skorzystać z zaproszenia bliskich – rodziców, dziadków, teściów czy przyjaciół. Ciągle rosnący brzuch i nieprzyjemne dolegliwości towarzyszące wielu ciężarnym mogą bowiem bardzo utrudniać Ci organizację wigilii… Tym bardziej, że taka organizacja wymaga często zakupów, gotowania, porządków, przygotowania nakryć, zmywania – obowiązków jest więc dużo. Jako gość będziesz mogła też w każdej chwili odejść od stołu, położyć się na chwilę czy nawet wcześniej wrócić do domu.

3. Odpuść sobie gruntowne porządki

Absolutnie nic się nie stanie, jeśli w tym roku porządek będzie trochę mniejszy niż zwykle. Jeśli nie masz siły czy ochoty robić gruntownych porządków – po prostu ich nie rób. Nie krępuj się też poprosić o pomoc bliskich, którzy na pewno chętnie pomogą Ci umyć okna, powiesić firanki, przesunąć kanapę czy szafę, odkurzyć w każdym zakamarku i zrobić wszystko to, co mogłoby być w Twoim stanie niewskazane czy wręcz niebezpieczne.

4. Zachowaj umiar w jedzeniu

Nie powinnaś ani nadmiernie się objadać, ani zmuszać do zjedzenia tego, na co nie masz ochoty. Jeśli ciążowe dolegliwości sprawiają, że na widok jedzenia robi Ci się niedobrze – nikt nie obrazi się, jeśli nie zjesz każdej ze świątecznych potraw. Pamiętaj też, żeby nie jeść za dwoje, a dla dwojga. Nawet jeśli apetytu Ci nie brakuje, wykaż się rozwagą.

5. Zrezygnuj z niektórych produktów spożywczych

Mowa o tych, których po prostu nie należy jeść w ciąży – przede wszystkim ze względu na ryzyko zarażenia toksoplazmozą, listeriozą czy salmonellozą. Są to przetwory z niepasteryzowanego mleka (m.in. sery pleśniowe), niedogotowane lub surowe ryby, mięso czy wędliny,  surowe jaja (np. w deserach). Warto unikać też wysokoprzetworzonych produktów, np. słodyczy czy słonych przekąsek, gazowanych napojów i ciężkostrawnych potraw.

Więcej na  www.badaniaprenatalne.pl

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.