Sport w ciąży?

Zdjęcie © luna marina/Depositphotos.com

Zdjęcie © luna marina/Depositphotos.com

Przy niezagrożonej ciąży aktywność fizyczna jest jak najbardziej wskazana. Warto dobrać ją jednak do momentu ciąży oraz kondycji przyszłej mamy, a także skorzystać z konsultacji lekarza. Sport w ciąży pozwoli poprawić samopoczucie, zadbać o sylwetkę, dotlenić cały organizm, a także – ułatwić poród i szybciej wrócić po narodzinach dziecka do formy.

Ruch w ciąży korzystnie wpływa na zdrowie i samopoczucie kobiety, a także jej dziecka. Przede wszystkim umożliwia dotlenienie całego organizmu, co poprawia krążenie. Dzięki temu organy, np. serce i mózg, pracują lepiej i wydajniej. Powoduje to szereg korzyści, m.in. lepszy sen, więcej energii, poprawę działania układu trawiennego, zmniejszenie ciążowych dolegliwości (zaparcia, obrzęki, bóle pleców). Aktywność umożliwia również wyzwolenie „hormonów szczęścia”, czyli endorfin. Poprawiają one samopoczucie, zmniejszają stres i niwelują zmęczenie.

Aktywność w ciąży pozytywnie wpływa też na poród

Ruch i aktywność fizyczna pozwalają również na zachowanie całego ciała i mięśni w dobrej kondycji. Dobra wydolność płuc i rozwinięte mięśni pomagają natomiast przy porodzie, ułatwiając w wielu przypadkach poród siłami natury. Często jest on wtedy szybszy i mniej bolesny. Warto pamiętać, że sport w ciąży przyniesie korzyści także po narodzinach. Szybszy powrót do formy, więcej siły na zabawę z dzieckiem, ułatwione zrzucenie zbędnych kilogramów – to tylko niektóre z nich.

Spacery, joga, rozciąganie – najlepsze ćwiczenia dla ciężarnej

W czasie ciąży należy wybierać zajęcia o małej intensywności, które niosą za sobą jak najniższe ryzyko uderzenia czy upadku i nie wymagają wykorzystania ciężkich przedmiotów. Dobiera się je zarówno do tygodnia ciąży, jak i możliwości ciężarnej. W tym okresie najbezpieczniejsze są po prostu zwykłe spacery – najlepiej na świeżym powietrzu. Można wybrać także jogę, pilates czy delikatne rozciąganie lub aqua aerobik. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z oferty siłowni bądź klubów fitness – zajęcia dla ciężarnych prowadzi bowiem wykwalifikowana kadra, dobierając ćwiczenia indywidualnie.

W ciąży zrezygnuj m.in. z jazdy konnej, nurkowania czy sportów walki

Przyszła mama powinna całkowicie zrezygnować z takich sportów, które mogą spowodować uszkodzenie i urazy jej ciała, a w konsekwencji – stanowić niebezpieczeństwo dla dziecka. Nie zaleca się więc podnoszenia ciężarów, jazdy konnej, jazdy na nartach lub snowboardzie, nurkowania czy wspinaczki. Ryzykowne są także sporty motoryzacyjne, sporty walki czy gry zespołowe. Warto zdawać sobie także sprawę, że po 16. tygodniu ciąży lepiej nie wykonywać pozycji, która wymaga położenia się płasko na plecach i uniesienia nóg. Macica może uciskać wtedy naczynia krwionośne, co w konsekwencji często prowadzi do omdlenia.

Czasami lekarz może zalecić całkowitą rezygnację ze sportu – nawet tego lekkiego. Dzieje się tak m.in. w przypadku astmy i problemów z oddychaniem, chorób serca, cukrzycy, anemii i niedokrwistości, nadciśnienia, infekcji bakteryjnych i wirusowych czy obecności krwawienia lub plamienia z pochwy. Sport w ciąży zalecany jest więc tylko kobietom, których ciąża przebiega prawidłowo. 

Artykuł powstał we współpracy z portalem badaniaprenatalne.pl

1 Comment

  • julia napisał(a):

    Sport i gimnastyka odpowiednia bardzo pomaga przy zaparciach w ciąży, warto więc być aktywną do końca, u mnie to się jako tako sprawdzało, tylko w ostateczności sięgałam po dicopeg 10g od kiedy zdecydowałam się ćwiczyć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.