Skąd się bierze bezsenność

Skąd się bierze bezsenność

Fot: Photogenica

Na to, jak śpisz, wpływa styl życia, dieta i to, co robisz przez ostatnie 90 minut przed położeniem się do łóżka.

Czy wiesz, że przesypiasz nawet 20 lat swojego życia? Całą noc bez przerw przesypia jednak niewielki procent ludzi. Nawet co czwarty człowiek cierpi na jakąś formę bezsenności. Niektórzy nie mogą zasnąć, inni budzą się co kilkadziesiąt minut, jeszcze inni budzą się w nocy i nie mogą zasnąć. Dlaczego inni zasypiają jak przysłowiowe dziecko, a ty kolejną noc przewracasz się z boku na bok?

Bezsenność – skąd się bierze?

Pośród najczęstszych powodów bezsenności znajdziesz:

– Stres. Przed tobą ciężki dzień? Masz problem, którego nie możesz rozwiązać i cały czas o nim myślisz? Twój organizm pozostaje cały czas aktywny. Nawet jeśli zaśniesz, sen jest płytki i niewystarczający, żeby odpocząć.

– Niebieskie światło. Czyli to płynące z monitorów komputerów, smartfonów czy telewizorów. Liczne badania pokazały, że takie światło zmniejsza wydzielanie melatoniny, hormonu snu.

– Zbyt późne posiłki. Chodzenie spać z pełnym żołądkiem zmniejsza komfort snu. Jedzenie przed snem zwiększa też ryzyko rozwoju chorób refluksowych przełyku. Staraj się jeść najpóźniej 3 godziny przed snem.

Jak pokonać bezsenność

90 minut przed snem:

– Wyłącz elektronikę, zgaś jaskrawe światło. Ciemniejsze otoczenie zwiększy wydzielanie melatoniny, hormonu snu.

– Zrób coś, co cię uspokaja. Poczytaj książkę, posłuchaj muzyki, weź ciepłą kąpiel.

– Przestrzegaj wieczornej rutyny, kąpiel, cicha uspokajająca muzyka, przygaszone światła, książka.

– Na ostatni posiłek przed snem zjedz kiwi. Zawiera dużo witaminy C, E i serotoniny. Pomaga przedłużyć sen nawet o godzinę.

Jedz produkty sojowe, tofu, miso – zwiększą produkcję serotoniny i pomogą zasnąć. Uzupełnij poziom błonnika, poprawia
jakość snu.

– Nie przegrzewaj pomieszczenia. Najlepiej śpi się w temperaturze 15-19 stopni.

Przeczytaj także

Dodaj komentarz