Quinoa – co to jest?

quinoa

Fot: Shutterstock

Quinoa to inaczej komosa ryżowa. Od kilku lat zdobywa uznanie kolejnych kuchni. Jej wielbiciele twierdzą, że może całkowicie zastąpić ryż i kasze. Możesz dodawać ją do gulaszów, sałatek, zapiekanek i wielu innych potraw.

Chociaż dopiero wkracza do naszych kuchni, quinoa nie jest niczym nowym. W południowej Ameryce była uprawiana już kilka tysięcy lat temu. Miejscowi nazywali ją „matką zbóż”, bo najlepiej ze wszystkich składników jedzenia dodawała siły żołnierzom. Chociaż wiele osób traktuje ją jak kaszę, jest daleką kuzynką szpinaku, stąd też możesz jeść jej liście. Może zastąpić nie tylko kasze i ryż, ale też mąkę.

Zawarte w niej białko jest bogate w aminokwasy egzogenne, czyli te, które nie są syntetyzowane w organizmie i muszą być dostarczane razem z jedzeniem. Nie zawiera glutenu. Ze względu na wysokie właściwości odżywcze, jest polecana w diecie wegańskiej, wegetariańskiej, ale też wymagającej diecie dla diabetyków. Jej wartości odżywcze wydają się nie mieć końca. Quinoa jest bogatym źródłem fosforu, wapnia, żelaza czy magnezu. Ma duże pokłady witaminy E. Przeciwdziała wielu chorobom i przykrym dolegliwościom: migrenom, miażdżycy. Wspomaga budowę chrząstek, stymuluje hormon wzrostu, będzie więc doskonałym elementem diety dla dzieci. Ze względu na niski indeks glikemiczny pomoże ci w zrzuceniu kilogramów. 100 gramów ugotowanej quinoy to zaledwie 120 kalorii.

Gdzie ją dostaniesz?

Ziarna quinoy coraz częściej spotykane są w większych supermarketach. Są delikatne, mają lekko orzechowy smak. W sklepach ze zdrową żywnością powinnaś z łatwością znaleźć też jej liście. Przechowuj ją w szczelnym pojemniku, najlepiej w temperaturze pokojowej. Spokojnie wytrzyma nawet do pół roku. Ugotowaną quinoę możesz przechowywać w lodówce przez 2-3 dni i stopniowo zużywać w codziennym jadłospisie.

Jak ją gotować?

Ziarna quinoy występują w trzech rodzajach – białym, czerwonym i czarnym. Każdy z nich ma inny smak. Gotuj je w wodzie (stosunek wody do quinoy powinien wynosić 2:1) na małym ogniu przez ok. 15 minut. Biała quinoa jest najbardziej delikatna, najbardziej też pęcznieje. Po ugotowaniu należy zostawić ją na 10 minut, aby wchłonęła więcej wody. Jest świetnym dodatkiem do gulaszy i sosów. Czarna i czerwona quinoa także wymagają piętnastominutowego gotowania. Jednak nie pęcznieją. Pozostają twarde i chrupkie. Stosuj je jako dodatek do lżejszych dań – sałatek, makaronów, zup czy surówek. Możesz spokojnie posypywać nimi dania na słodko.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.