Pigwa i pigwowiec – idealne na sezon jesienno-zimowy

 

pigwy

fot. Shutterstock

Pigwa jest większa, pigwowiec mniejszy. Obydwa owoce dojrzewają jesienią, są żółte i aromatyczne, i bardzo, bardzo zdrowe. Zawierają aż siedem razy więcej witaminy C niż cytryna.

1. Pigwa jest doskonałym źródłem witamin, przede wszystkim C (siedmiokrotnie więcej witaminy C niż w cytrynie), a także witamin z grupy B i prowitaminę A.

2. W pigwie odnajdziemy bogactwo związków mineralnych m.in.: wapń, potas, żelazo, miedź, magnez i fosfor, które są niezbędne do wzmocnienia naturalnej obrony organizmu.

3. Pigwa prócz cukrów i kwasów organicznych zawiera także garbniki, pektyny i olejek lotny. Obecność pektyn pozwala na użycie owoców pigwy do żelowania rozmaitych przetworów.

4. Owoc pigwy korzystnie wpływa na układ odpornościowy, wspomaga nas w walce z grypą i przeziębieniem.

5. Pigwy używa się również jako środka pobudzającego apetyt, przeciwdziałającego biegunce i nudnościom.

6. Owoce pigwy są zalecane również przy nadmiernej fermentacji jelitowej i stanach zapalnych przewodu pokarmowego, nieżycie żołądka i jelit, uszkodzeniach śluzówki żołądka.

7. Pigwa wspomaga odchudzanie, regeneruje wątrobę, reguluje poziom cholesterolu i obniża poziom cukru we krwi.

8. Pektyny zawarte w owocach pigwy wiążą metale ciężkie i pomagają usuwać je z organizmu.

9. Pektyny w stanie surowym, w które bardzo bogata jest pigwa, polecane są w profilaktyce nowotworów.

10. Pigwa działa leczniczo, pomagając przy stanach zapalnych jamy ustnej i gardła, odmrożeniach, zajadach, hemoroidach czy zapaleniu spojówek.

Owoce pigwy i pigwowca nie nadają się do bezpośredniego spożycia na surowo, ponieważ oprócz tego, że są twarde, to dodatkowo jeszcze bardzo kwaśne. Znakomicie natomiast nadają się do przygotowania przetworów: syropów, nalewek, konfitur, galaretek, kompotów.

Tekst Marta Dudzińska

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.