Kwas foliowy niezbędny w ciąży

Zdjęcie © valuavitaly/Depositphotos.com

Zdjęcie © valuavitaly/Depositphotos.com

Niedobory kwasu foliowego w ciąży mogą doprowadzić m.in. do niedomózgowia czy zespołu Downa u dziecka. Dieta bogata w tę witaminę pokrywa jednak tylko połowę dziennego zapotrzebowania, konieczna jest więc dodatkowa suplementacja. Aby była bezpieczna, powinnaś najpierw wykonać badanie MTHFR i sprawdzić, czy prawidłowo przyswajasz zwykłą formę tej witaminy.

Kwas foliowy słusznie nazywany jest „witaminą życia”, ponieważ wpływa na rozwój każdej komórki organizmu. Szczególnie ważne jest to w momencie rozwoju cewy nerwowej u dziecka – organu, który później przekształci się w mózg i rdzeń kręgowy. Rozwija się ona do 7. tygodnia życia płodu, wiec kwas foliowy musi być dostarczany szczególnie na początku ciąży. Niedobory tej witaminy mogą prowadzić m.in. do wad cewy nerwowej (niedomózgowie, bezmózgowie, rozszczep kręgosłupa), zaburzeń genetycznych (np. zespół Downa) czy neurologicznych (np. autyzm). Co więcej, niedobory kwasu foliowego mogą doprowadzić także do problemów z Twoim zdrowiem. Przy niedostatecznej ilości tej witaminy mogą pojawić się np. anemia megaloblastyczna, problemy z trawieniem, przemęczenie czy złe samopoczucie.

Kwas foliowy – suplementacja niezbędna w ciąży i podczas jej planowania

Kwas foliowy niezbędny jest szczególnie w pierwszych tygodniach życia płodu, dlatego suplementację warto rozpocząć minimum 3 miesiące przed planowaną ciążą. Dzięki temu witamina zostanie dostarczona dziecku nawet wtedy, gdy nie ciąża nie będzie jeszcze potwierdzona. Na etapie planowania powinnaś dostarczać organizmowi ok. 0,4 mg kwasu foliowego dziennie. Suplementacja konieczne jest również w ciąży (głównie przez pierwsze 3 miesiące). Lekarze zalecają dawkę 0,4-1 mg dziennie. Może ona zostać zwiększona, np. u kobiety z cukrzycą, jeśli ma już dziecko z wadą czy u takiej, która jednocześnie karmi piersią.

Dieta bogata w kwas foliowy pokrywa tylko 50% zapotrzebowania

Suplementacja kwasem foliowym jest z tego powodu konieczna. Nie należy jednak rezygnować z produktów bogatych w tę witaminę. Należą do nich np. pieczywo (szczególnie ciemne), żółtka jaj, zielone warzywa (szpinak, sałata, pietruszka, brokuły), owoce (banany, pomarańcze), warzywa strączkowe (fasola, soczewica) czy orzeszki ziemne. Warto wiedzieć, że kwas foliowy może zostać zniszczony w czasie obróbki, np. w czasie smażenia, gotowania czy szatkowania.

Mutacja MTHFR – zaburza wchłanianie kwasu foliowego

Według Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego połowa kobiet może mieć zaburzone wchłanianie zwykłego kwasu foliowego – czyli najpopularniejszej jego formy. Jest to związane z obecnością u nich mutacji genu MTHFR. Jeśli taka mutacja występuje u Ciebie, możesz mieć niedobory „witaminy życia” nawet mimo dodatkowej suplementacji. Mutację genu MTHFR wykrywa proste badanie DNA. Warto wykonać je planując dziecko, by wiedzieć, jaką formę kwasu foliowego przyjmować. Dzięki temu możliwe jest uniknięcie niedoborów i bezpieczne suplementowanie.

www.badaniaprenatalne.pl

Zdjęcie © valuavitaly/Depositphotos.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.