Joga. Sposób na relaks

 

fot. Shutterstock

fot. Shutterstock

Aby wyciszyć swój umysł, a także zniwelować groźne dla zdrowia skutki permanentnego stresu, warto ćwiczyć jogę, która okazuje się złotą receptą na stres.

Pochodząca z Indii joga pozwala zjednoczyć umysł i ciało. Systematyczne treningi poprawiają świadomość własnego ciała, budują wytrzymałość mięśni oraz mają dobry wpływ na układ immunologiczny. Ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe likwidują stres i napięcie, dotleniają ciało i poprawiają koncentrację. Praktykowanie jogi pozwala też uregulować oddech, co umożliwia w stosunkowo krótkim czasie rozluźnić napięte partie ciała, a także w pełni się zrelaksować. Dzieje się tak, ponieważ joga obniża ciśnienie krwi, polepsza nasz sen, wpływa korzystnie na system trawienny. Ćwiczenia poprawiają stan wątroby, nerek czy serca, ale też korzystnie wpływają na samopoczucie, dodając energii.

Dzięki jodze uczymy się obserwacji swojego ciała i uświadamiamy sobie, jak bardzo emocje wpływają na ciało. Taka samoświadomość i umiejętność obserwacji to podstawa, aby coś zmienić. Relaksacja, kluczowy element jogi, usuwa nadmierne napięcie będące wynikiem stresu. Rozwija także zdolność radzenia sobie z emocjami oraz zdolność zdystansowania się do sytuacji będących przyczyną stresu. Doskonaląc swoją praktykę doskonalimy umysł, który staje się czysty i zrównoważony.

Joga łączy wiele technik wykorzystywanych do redukcji stresu, łączy korzyści płynące z ćwiczeń oddechowych, rozciągających, programu fitness, praktyki medytacji lub koncentracji, prowadzonej wizualizacji, ćwiczeń relaksujących. Do jej wykonywania nie potrzeba wiele – wystarczy wygodna mata, akcesoria, a czasem i relaksująca muzyka. Podczas ćwiczeń należy odpowiednio skupić się na wykonywanych ćwiczeniach, by zapomnieć o wszystkim innym – czekających rachunkach, denerwujących współpracownikach, korkach na mieście, czy też niedoceniającym szefie. Joga wymaga dyscypliny i żarliwości, a rozwój zależy od uczciwości i zaangażowania.

Joga relaksacyjna to świetne rozwiązanie dla osób bardzo zestresowanych, które prowadzą nerwowy tryb życia. To także recepta na zdrowie dla tych, którzy borykają się z zaawansowanymi przypadłościami na tle nerwowym. Trening jogi zapobiega nie tylko bólom i stanom zapalnym, a także uczuciu skrajnego zmęczenia, ale ma również zbawienne oddziaływanie na psychikę, pomagając w uniknięciu depresji czy choćby uczucia zobojętnienia.

Tekst Marta Dudzińska

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.