Jesz żółty ser?

Jesz żółty ser?

Fot: Shutterstock

Kiedy zaczynasz dietę, często odstawiasz żółty ser. Czy słusznie? Opinie są podzielone.

Chociaż pyszny, ma dużo tłuszczu i kalorii, ograniczasz go lub rezygnujesz z niego całkowicie. Tymczasem żółty ser podobno dobrze wpływa na zdrowie ogólne. Tak twierdzą naukowcy, których badania opublikowało niedawno czasopismo American Journal of Clinical Nutrition. Według nich, pełnotłusty ser żółty w diecie wspomaga pracę serca. Naukowcy przebadali 139 dorosłych osób. Podzielono ich na 3 grupy. Pierwsza jadła codziennie 80 gramów pełnotłustego żółtego sera, druga 80 gramów sera odtłuszczonego, trzecia nie dostawała go w ogóle, a w zamian jadła 90 gramów chleba i dżemu. Po zakończeniu badań u każdego przebadano poziom dobrego (HDL) i złego (LDL) cholesterolu.

Wyniki zadowolą każdego wielbiciela sera. Jeśli chodzi o zły cholesterol, nie zauważono znaczących zmian pomiędzy osobami jedzącymi oba rodzaje sera, ale też tymi, które jadły chleb z dżemem. Poziom dobrego cholesterolu jednak znacząco zwiększył się u osób, które jadły pełnotłusty ser żółty. Co ciekawe, nie zaobserwowano niemalże żadnych zmian w poziomie glukozy, trójglicerydów  czy ciśnienia.

Zanim jednak pobiegniesz do sklepu po wielki krążek sera, powinnaś wiedzieć, że badania były częściowo sponsorowane przez grupę producentów nabiału, być może istniała więc pewna zachęta, aby wyniki były takie, a nie inne. Badana grupa była też dość mała, dodatkowo nie badano długotrwałych efektów spożywania sera. Warto jednak zauważyć, że nie ma większych różnic pomiędzy serem pełnotłustym a odtłuszczonym.

Przeczytaj także

Dodaj komentarz