Jak zdrowo przejść na wegetarianizm?

Jak zdrowo przejść na wegetarianizm?

fot. mat.pras.

Wegetarianizm niesie ze sobą wiele korzyści dla zdrowia. Kluczem do sukcesu są przede wszystkim umiejętnie skomponowane, pełnowartościowe posiłki. Podpowiadamy na jakie składniki i certyfikaty warto zwrócić uwagę kupując zarówno pojedyncze produkty, jak i wybierając gotowe posiłki.

W powszechnej opinii wegetarianizm to dieta niedoborowa. Wciąż wiele osób uważa, że jej stosowanie wiąże się z poważnymi brakami witamin i składników mineralnych w organizmie. Dobrze zbilansowane posiłki pozwolą nie tylko bez obaw cieszyć się zdrowiem i świetnym samopoczuciem, ale także zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych. Przy dietach eliminacyjnych warto jednak skonsultować się z dietetykiem, który podpowie, jak zapobiegać niedoborom – mówi Paulina Barros, specjalista dietetyk, kierownik ds. żywienia Maczfit.

„Jestem wege” – czyli co?

Sposób żywienia wykluczający z codziennego menu produkty pochodzenia zwierzęcego ma kilka odmian. Najczęściej wybieraną wersją jest laktoowowegetarianizm – powszechnie znany jako wegetarianizm. Eliminuje on mięso, lecz dopuszcza spożywanie pozostałych produktów odzwierzęcych takich jak jajka czy nabiał. Zdecydowanie bardziej rygorystycznym wariantem jest weganizm, który wyklucza z diety absolutnie wszystkie składniki pochodzenia zwierzęcego. Na liście znacznie mniej popularnych wersji diety wegetariańskiej znajdują się witarianizm i frutarianizm. Witarianizm dodatkowo eliminuje spożywanie produktów poddanych obróbce termicznej powyżej 40 stopni. Natomiast osoby decydujące się na frutarianizm jedzą przede wszystkim owoce, czasem również nasiona, czy orzechy.

Jak prawidłowo komponować posiłki w diecie wegetariańskiej?

Przy diecie wegetariańskiej należy zwrócić szczególną uwagę na dobór składników, tak aby odpowiednio uzupełniały wartości odżywcze. Bez wątpienia ważnym elementem dobrze zbilansowanej diety wegetariańskiej są produkty pełnoziarniste takie jak kasza, brązowy ryż, czy ciemne pieczywo. Są one źródłem węglowodanów złożonych, białka i witamin z grupy B. Sporą dawkę białka zapewnią nam rośliny strączkowe (np. fasola, ciecierzyca, czy soja).

Do posiłków warto dodawać bogate w witaminy z grupy B oraz mikro i makro elementy jak np. wapń, cynk i magnez pestki dyni, orzechy lub sezam. Nie zapominajmy także o dopełnianiu posiłków tłuszczami roślinnymi. Oleje (np. olej rzepakowy, z orzechów włoskich, oliwa z oliwek) najlepiej spożywać na surowo, dodając np. do sałatek, czy ugotowanych warzyw.

– W celu zachowania jak największej ilości cennych składników odżywczych warto zadbać, by produkty były jak najmniej przetworzone. Jeśli przyjmiemy w ciągu doby odpowiednią liczbę kalorii z wartościowych produktów, to ryzyko niedoborów
u wegetarian jest naprawdę niewielkie. Natomiast kupując gotowe posiłki zwróćmy uwagę na ich pochodzenie. Cenną wskazówkę mogą stanowić odpowiednie oznaczenia i certyfikaty, np. V-Label, dzięki któremu mamy pewność, że nasze danie jest w 100% wegetariańskie lub wegańskie. – podpowiada Paulina Barros, specjalista dietetyk, kierownik ds. żywienia Maczfit.

Warzywa i owoce podstawą zdrowego odżywiania według Instytut Żywności i Żywienia

Pamiętajmy, że warzywa i owoce to bogactwo witamin, przeciwutleniaczy oraz składników mineralnych, które sprzyjają utrzymaniu prawidłowej masy ciała, chronią przed chorobami układu krążenia, nowotworami, a także zmniejszają ryzyko insulinooporności i cukrzycy. Dlatego są podstawą zdrowego odżywiania piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ). Instytut zaleca, by warzywa i owoce były podstawą codziennego odżywiania. Powinny stanowić co najmniej 50% tego, co jemy w ciągu dnia (w proporcjach: 3/4 warzywa, 1/4 owoce). W dalszej kolejności rekomenduje produkty zbożowe, nabiał a dopiero na końcu mięso, ryby i tłuszcze.

Początki nie muszą być trudne

Aby rozpocząć przygodę z dietą wegetariańską w bezpieczny dla naszego organizmu sposób i wyeliminować z jadłospisu produkty pochodzenia zwierzęcego nie wystarczy wykluczenie niechcianych składników. By uniknąć niedoborów pokarmowych, wyeliminowane produkty należy uzupełnić innymi o zbliżonych wartościach odżywczych. Receptą na brak wiedzy oraz czasu jest skorzystanie z usług profesjonalistów w dziedzinie żywienia, którzy skomponują odpowiednią i zdrową dietę wegetariańską. W takiej sytuacji może okazać się pomocny catering dietetyczny, który nie tylko przygotuje i dostarczy gotowe posiłki na cały dzień wprost pod drzwi naszego domu lub miejsca pracy. Jedyną firmą cateringową w Polsce posiadającą certyfikat V-Label dla programów wegeteriańskich i wegańskich jest Maczfit. Symbol V-Label to gwarancja, że dany produkt został sprawdzony pod kątem obecności substancji pochodzenia zwierzęcego nie tylko w składzie produktu, lecz także w zastosowanych dodatkach, substancjach pomocniczych i składnikach wykorzystywanych na wszystkich etapach produkcji. Dzięki temu, programy dietetyczne Vege i Vegan od Maczfit mają najwyższą jakość i są zgodne z międzynarodowymi standardami. Klienci mają więc pewność, że zamawiają posiłki w 100% wegetariańskie lub wegańskie. Zestawy posiłków Maczfit są dostępne w kilku wariantach kalorycznych, więc świetnie sprawdzą się zarówno dla kobiet jak i mężczyzn.

1 Comment

  • Apart napisał(a):

    W dzisiejszych czasach wegetarianizm to już nie nasz wymysł, a wysoka świadomość. Za każdym razem kiedy jestem przed zakupem mięsa zastanawiam się jak te zwierzęta były chowane, czym karmione, itp. Otaczająca nas cywilizacja skłania do decyzji o przejściu na wegetarianizm!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.