Jak wrócić do formy po ciąży

fot. © choreograph/123rf.com

Po ciąży dosłownie wszystko się zmienia. Priorytety, emocje i… no właśnie – Twój wygląd. Poznaj 5 rad, jak wrócić do formy, zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Niektóre z nich możesz wprowadzić zaraz po porodzie, z innymi powinnaś poczekać minimum miesiąc.

1. Zadbaj o krocze

Jeśli rodziłaś w sposób naturalny, Twoje krocze musi wrócić do „normalnego” stanu. Jeśli było nacinane lub lekko pękło, powinnaś zadbać o odpowiednie gojenie. Możesz (po konsultacji ze swoim lekarzem) korzystać ze specjalnych preparatów antyseptycznych czy płukanek. Powinnaś też zapewnić dostęp powietrza, żeby zmniejszyć ryzyko namnażania bakterii. Szczególnie dbaj też o higienę intymną – przede wszystkim wtedy, gdy obkurczająca się macica powoduje krwawienie.

2. Zapomnij o restrykcyjnej diecie

Po ciąży na pewno szybko chcesz zgubić zbędne kilogramy, ale spokojnie – jeśli karmisz piersią, wciąż powinnaś bardzo dbać o to, co jesz. Jeśli karmisz butelką, musisz natomiast pamiętać, że Twoja dieta powinna być mniej kaloryczna niż kobiety karmiącej. W czasie karmienia zapotrzebowanie kaloryczne jest bowiem ok. 500-600 kcal wyższe. Postaw na jedzenie różnorodne i bogate w witaminy i minerały. Ryby, chude mięso, kasze, warzywa, owoce, orzechy czy zupy. Po prostu staraj się zdrowo odżywiać i unikać pustych kalorii, słodyczy i słonych przekąsek.

3. Nie rezygnuj z aktywności fizycznej

Jeśli lekarz nie powie inaczej, w czasie karmienia piersią wcale nie ma przeciwwskazań do ćwiczeń. Owszem, nie powinnaś wykonywać wyczerpujących treningów, jednak spacery z wózkiem, joga, pilates czy delikatna gimnastyka pozwolą Ci nie tylko schudnąć, ale też wzmocnić mięśnie i poprawić jędrność skóry (która – nie oszukujmy się – po ciąży może pozostawiać wiele do życzenia). Ćwiczyć można zwykle ok. 4 tygodnie po porodzie naturalnym i ok. 6 tygodni po cesarskim cięciu, po konsultacji z lekarzem lub położną.

4. Zadbaj o skórę – szczególnie na brzuchu

Prawdopodobnie już w ciąży stosowałaś kosmetyki poprawiające jędrność i zmniejszające rozstępy. Pamiętaj, żeby po porodzie z nich nie rezygnować lub zaopatrzyć się w coś nowego – bezpiecznego dla Ciebie i dziecka. Możesz skorzystać też z masaży czy zabiegów w salonach kosmetycznych – często oferta zawiera specjalne zabiegi dedykowane młodym mamom.

5. Wrzuć na luz

Czas zaraz po porodzie jest szczególnie emocjonujący i stresujący. Nowe obowiązki, nowe zachowania, zupełnie nowy członek rodziny! Nie daj się jednak zwariować i wyluzuj. Cieszcie się sobą i swoją bliskością. Nigdy nie będzie idealnie, ale zawsze po Waszemu! Jeśli nie potrafisz poradzić sobie z negatywnymi emocjami (np. strachem o zdrowie dziecka) czy czujesz się bardzo przygnębiona – warto udać się do specjalisty. Nie wstydź się też prosić o pomoc rodzinę czy przyjaciół.

Artykuł powstał we współpracy z portalem www.badaniaprenatalne.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.