Jak rozpoznać udar słoneczny

Jak rozpoznać udar słoneczny

For: Pixabay

Często przypomina zatrucie albo przeziębienie. Udar słoneczny co roku zabija tysiące osób! Szybka diagnoza i reakcja może uratować życie.

Każde kolejne lato wydaje się być coraz bardziej gorące. Temperatury sięgające nawet 40 stopni są trudne do zniesienia, nawet jeśli przebywasz na wymarzonych i wyczekanych wakacjach. Zbyt długa ekspozycja na słońce, wysiłek fizyczny czy odwodnienie może prowadzić do udaru słonecznego.

Organizm ludzki potrzebuje określonej temperatury do prawidłowego funkcjonowania. Jeśli jest poddany za wysokiej (lub za niskiej) temperaturze, przestaje działać tak jak powinien i ośrodek regulacji temperatury dosłownie wariuje. Najbardziej narażeni na występowanie udaru są osoby starsze, małe dzieci i osoby pracujące fizycznie na słońcu. Podatność na udar wykazują też te osoby, które zażywają leki. Wiesz jak rozpoznać udar i jak udzielić odpowiedniej pomocy?

Jak rozpoznać udar słoneczny

Do najczęściej występujących objawów udaru słonecznego należą:

– pulsujący ból głowy

– wysoka, przekraczająca 40 stopni temperatura ciała

– czerwona, piekąca skóra w lżejszych przypadkach, blada w cięższych

– nudności

– wymioty

– zawroty głowy

– słabość w mięśniach

– skurcze mięśni

– omdlewania

– dreszcze

Jak pomóc choremu z udarem

Udar słoneczny wymaga natychmiastowej reakcji. Nieleczony może prowadzić do zmian w zachowaniu, drgawek i utraty przytomności. Co możemy zrobić dla chorego? Osobę z udarem powinniśmy umieścić w chłodnym, dobrze przewietrzonym pomieszczeniu i rozpiąć ubranie, tak aby łatwiej oddychała. Gdy skóra twarzy jest czerwona, ułóż chorą osobę w pozycji półsiedzącej, jeśli skóra jest biała, tak, aby głowa znajdowała się niżej od tułowia. Chorego okładamy zimnymi kompresami i masujemy kończyny, tak aby wspomóc krążenie krwi. Koniecznie wzywamy lekarza.

Niezmiernie ważnym aspektem jest prewencja. Udaru można uniknąć. W cieplejsze dni koniecznie noś nakrycie głowy i okulary przeciwsłoneczne. Pij dużo wody, unikaj kawy, herbaty i alkoholu. Noś luźne ubrania, wszelki wysiłek fizyczny staraj się planować na godziny wieczorem.

Przeczytaj także

Dodaj komentarz