Jak poradzić sobie z jesiennym przesileniem?

Jak poradzić sobie z jesiennym przesileniem?

Fot: Pixabay

Jesteś zmęczona, apatyczna, najchętniej położyłabyś się spać? To znak, że dopadło cię jesienne przesilenie. Na szczęście można się z nim rozprawić.

Skąd się bierze?

Naukowcy twierdzą, że to po prostu reakcja organizmu na zmieniające się warunki pogodowe. Niebo jest częściej zachmurzone, pada więcej deszczu, wcześniej zapada zmrok. Organizm dostaje znacznie mniej światła, co bezpośrednio wpływa na pogorszenie ogólnego stanu zdrowia. Rzadziej wychodzisz na dwór, przez co organizm jest mniej dotleniony i gorzej znosi nagłe zmiany pogody. Sięgasz po cięższe, bardziej tłuste potrawy, które dodatkowo potęgują poczucie ciężkości. W niektórych przypadkach tzw. przesilenie jesienne może doprowadzić do przypadłości zwanej SAD (Seasonal Affective Disorder), choroby afektywnej sezonowej, zwanej powszechnie depresją sezonową.

Osoby cierpiące na przesilenie najczęściej skarżą się na:

– przygnębienie
– apatię
– poczucie niewyjaśnionego smutku
– drażliwość
– poczucie lęku
– wahania nastroju
– brak motywacji do działania
– senność
– zwiększony apetyt
– utrata zainteresowań
– niechęć do kontaktów towarzyskich

Jak zwalczyć jesienne przesilenie?

Jeśli zauważyłaś u siebie jeden z objawów, wprowadź następujące zmiany:

– Ruszaj się. Idź na spacer, niezależnie od pogody. Organizm dostanie dawkę naturalnego światła, wytworzy endorfiny. Jeśli nie lubisz chodzić bez celu, po prostu go sobie wyznacz. Idź po pieczywo do sklepu oddalonego o kilka ulic.

– Dbaj o pełnowartościową dietę. W codziennym jadłospisie masz mieć odpowiednią dawkę owoców i warzyw. Sięgaj po brokuły, paprykę, cytrusy czy czarną porzeczkę. Jedz produkty pełnoziarniste, takie jak razowe chleby i makarony, orzechy czy rośliny strączkowe.

– Pamiętaj o płynach. Staraj się pić co najmniej 2.5 litrów dziennie, nie tylko wody mineralnej, ale też herbat (np.: ziołowych), zup warzywnych czy świeżo wyciskanych soków.

– Otaczaj się kolorami. Stwórz swój jesienny, optymistyczny styl. Załóż kolorową bluzkę, wzorzystą sukienkę, postaw na stole bukiet kolorowych kwiatów.

– Spotykaj się z ludźmi. Nie izoluj się, nie zamykaj w czterech ścianach. Znajdź nowe hobby. Przynajmniej raz dziennie zrób coś, co sprawi ci radość. Nawet najmniejsza rzecz może ucieszyć, zwłaszcza w ciemny, szary i deszczowy dzień.

– Jeśli czujesz, że nie radzisz sobie ze smutkiem, skorzystaj z pomocy psychologa. Specjalista pokaże ci techniki i sposoby na opanowanie negatywnych emocji.
¬¬

Przeczytaj także

Dodaj komentarz