Gotowanie na parze – sposób na zdrowe odżywianie

fot. mat.pras.

Wiele mówi się o tym, że przyrządzanie różnorodnych potraw przy pomocy pary wodnej jest optymalnym sposobem na bogatą w witaminy i mikroelementy dietę. Okazuje się jednak, że każdy kij ma dwa końce. Jeśli nie będziemy stosować podstawowych reguł gotowania na parze, dieta nie będzie tak zdrowa jak wszyscy obiecują. Poznaj kilka podstawowych zasad, dzięki którym dowiesz się, jak efektywnie gotować na parze.

Jakie produkty spożywcze można gotować na parze?

Warto zwrócić na to uwagę i jednocześnie podkreślić, że nie wszystko jesteś w stanie ugotować na parze. Nie ulega jednak wątpliwości fakt, że ta grupa składników jest dość mała. Skupmy się jednak na tym, co w stu procentach nadaje się do takiej termicznej obróbki. Dzięki gotowaniu na parze wydobędziesz ze swoich potraw prawdziwy smak, bogaty w cenne wartości odżywcze oraz mikroelementy, potrzebne do codziennego funkcjonowania.

  • Białe, chude mięso – drób będzie idealny do gotowania na parze
  • Ryby każdego rodzaju – zwróć uwagę jedynie na formę ich podania. W całości ciężko będzie je przyrządzić na parze w odpowiedni sposób, natomiast filety będą idealne
  • Warzywa – z wyjątkiem sałat oraz pomidorów, które pod wpływem pary wodnej jedynie rozmiękną
  • Owoce – gruszki czy jabłka

Garnki do gotowania na parze. Dobry sprzęt w kuchni to podstawa

Garnki do gotowania na parze składają się z kilku elementów, które złożone w całość gwarantują najwyższą jakość gotowania na parze. Innymi słowy, parowar składa się z kilku dopasowanych do siebie i ułożonych garnków z dziurawym dnem. Otwory o średnicy około pół centymetra pozwalają na optymalną wędrówkę pary po wszystkich częściach zestawu. Na samym dole znajduje się garnek, który stawiasz na kuchenkę. Do niego wlewa się wodę, która następnie paruje. Liczba naczyń w zestawie może być różna, w zależności od twoich indywidualnych potrzeb. Zazwyczaj w parowarze znajduje się około trzech do czterech garnków. To oznacza, że możesz jednocześnie przygotować aż cztery różne dana.

Krótka instrukcja obsługi parowaru

Zasada działania takiego zestawu do gotowania na parze jest prosta: do niższych garnków wkładaj te potrawy, które potrzebują więcej czasu, aby dojść. Do wyższych te składniki, które podawane są al dente, na przykład warzywa.

Przeczytaj artykuł: Jaki wybrać garnek do gotowania na parze?

Rozmrażanie

Mięso oraz ryby najlepiej rozmrozić przed samym gotowaniem na parze. Jeśli chodzi o mrożone warzywa, nie trzeba przejmować się ich temperaturą, a od razu wrzucić do najwyższego garnka.

Optymalna technika gotowania na parze. Zrób to dobrze

Dla usystematyzowania wiedzy, można podzielić tę czynność na kilka etapów.

Przygotowanie parowaru

Na dno garnka, który postawisz na kuchence, wlej do trzech centymetrów wody z kranu. Doprowadź ją do wrzenia, a dopiero później nałóż na nią specjalną podziurawioną formę. Jej dno nie powinno stykać się z wodą. Następnie przykryj konstrukcję odpowiednio dobraną przykrywką.

Przygotowanie składników

Jeśli chcesz uchronić swoje produkty przed przywieraniem do dna formy, wyłóż ją listkami sałaty.

Warzywa czy mięso pokrój na mniejsze kawałki. Ryby gotuj w postaci filetów. Przyprawiaj różnymi ziołami oraz pieprzem, cytryną lub oliwą z oliwek. Nie dodawaj soli do składników gotowanych na parze. Używaj jej dopiero po skończonej obróbce termicznej.

Artykuł powstał przy współpracy ze sklepem internetowym Europ24

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.