Dlaczego warto jeść grzyby

grzyby

fot. Shutterstock

Przypuszcza się, że istnieje ok. 1,5 miliona grzybów. Do tej pory opisano ok. 120 tysięcy gatunków. Na temat grzybów krąży wiele mitów: że są ciężkostrawne, że bezwartościowe, że lepiej ich unikać. Jaka jest prawda?

1. Grzyby są dobrym źródłem witamin i składników mineralnych. Przede wszystkim witaminy D (najwięcej mają jej prawdziwki i kurki), ale także witaminy: K, E, C i A oraz witaminy z grupy B.

2. Najważniejsze pierwiastki zawarte w grzybach to selen – działający antynowotworowo i chroniący przed chorobami serca, jod – ten od tarczycy, nerwów i jasności myślenia, cynk – niezbędny do pracy nerek, wątroby i mięśni, odpowiedzialny za piękne włosy i skórę. Grzyby zawierają także potas, miedź, wapń, fosfor, żelazo i sód.

3. Białka w grzybach jest prawie tyle, co w produktach mięsnych. Grzyby, szczególnie świeże, mają sporą ilość białka (od 15 do 40% w zależności od gatunku, najwięcej jest go w pieczarkach). Nie jest to białko pełnowartościowe jak w mięsie czy jajach, ale jest bardziej wartościowe i lżej strawne niż to pochodzące z produktów roślinnych. W grzybach występują dwa aminokwasy egzogenne (czyli te niezbędne, których organizm nie jest w stanie sam wytworzyć), w bardzo korzystnych dla człowieka proporcjach.

4. Ilość aminokwasów jest wyższa niż w innych rodzajach żywności. Zawartość tłuszczów jest dietetyczna – wynosi 5%. Warto zaznaczyć, że jest to tłuszcz roślinny, więc naturalnie pozbawiony cholesterolu.

5. Grzyby mają niską wartość energetyczną, wynoszącą poniżej 50 kcal/100g. Wynika ona m. in. z faktu wysokiej zawartości wody w świeżej masie produktu. Tak więc osoby na diecie redukcyjne spokojnie mogą uwzględnić je w swoim menu.

6. Głównym składnikiem grzybów, oprócz wody, są węglowodany o frakcjach nie występujących w innych produktach spożywczych. Wyróżniamy tu frakcje nieprzyswajalne, czyli błonnik pokarmowy. Powoduje on iż grzyby bywają ciężkostrawne, szczególnie dla osób z wrażliwym układem trawiennym. Jednocześnie musimy pamiętać, że często nie pokrywamy zapotrzebowania na błonnik pokarmowy zwyczajowym sposobem żywienia w związku z czym włączenie grzybów do diety mogłoby pomóc w rozwiązaniu tego problemu.

7. Ogromnie istotnym składnikiem grzybów są specyficzne steroidy grzybowe, które są dla naszego organizmu ważniejsze niż sterydy pochodzenia zwierzęcego.

8. W grzybach odnajdziemy frakcje celulozy, ligniny, chityny, chitozanu oraz β- glukanu. Najważniejszymi prozdrowotnymi zaletami tych związków są działania: hipocholestetolemiczne, przeciwnowotworowe oraz stymulujące układ odpornościowy. Szczególną wartość posiadają β-glukany występujące w boczniakach ostrygowych. W Azji są one składnikiem terapii w leczeniu nowotworów.

9. Grzyby usuwają z organizmu trujące substancje i szkodliwe pierwiastki, wzmacniają narządy wewnętrzne (głównie nerki), obniżają poziom „złego” cholesterolu we krwi, regulują krzepliwość krwi, zwalczają wirusy podobnie jak czosnek, zapobiegają zatorom, pobudzają pracę jelit, pomagają przy problemach gastrycznych.

10. Ze względu na znaczną zawartość składników mineralnych grzyby posiadają właściwości alkalizujące. W związku z czym, są elementem diety odkwaszającej. Ich spożywanie zalecane jest także w przypadku nadciśnienia tętniczego.

Wartość odżywcza grzybów jest jednak niewielka i nie należy ich traktować jako podstawy diety. Na pewno dostarczają jednak potrawom specyficznego smaku i aromatu. Z tych wyjątkowych owoców leśnych możemy przygotować wiele smacznych i nowatorskich dań.

Tekst Marta Dudzińska

1 Comment

  • Joanna pisze:

    Jesienia grzyby rządzą <3 mój ulubiony przepis to pieczarki portobello panierowe i smażone. Smakują jak schabowy, ale nawet wegetarianie mogą sobie pozwolić na takie "kotlety". 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.