Dlaczego warto jeść dynię

fot. Shutterstock

fot. Shutterstock

Jesień nadchodzi wielkimi krokami. Jej zwiastunem nie jest jeszcze spadek temperatur, deszczowa aura czy zmieniające się kolory liści, lecz coś zupełnie innego… dynie. A dynie to samo zdrowie.

Przygotowując posiłki w trakcie sezonu jesiennego, nie zapominajmy o włączeniu dyni do naszego jadłospisu. Można z niej przygotować pyszne dania na słodko, zupy, placki, nadziewać nią pierożki czy też podawać jako przystawkę do mięs lub potrawkę  z warzywami. Dynia to samo zdrowie – przekonują eksperci. Mało kto wie, że dynia tak naprawdę nie jest warzywem ale… owocem, i do tego jagodowym.

Dlaczego warto jeść dynię?

1. Jest ona bogata w antyoksydanty oraz substancje przeciwzapalne. Jej spożycie działa pozytywnie na stawy, organy wewnętrzne i drobne urazy tkanek miękkich.

2. Dzięki wysokiej zawartość witaminy A, chroni ona oczy przed zaćmą i zwyrodnieniami (426 μg witaminy A w 100 g).

3. Dynia to doskonałe źródło włókien wspomagających proces usuwania toksyn z organizmu.

4. Zasobność dyni w witaminę C stymuluje organizm do produkcji kolagenu pozwalającego cieszyć się młodszym wyglądem skóry na dłużej.

5. Pomarańczowy kolor tego warzywa jest efektem obfitości w karotenoidy chroniące organizm przed przedwczesnym starzeniem i chorobami układu krążenia.

6. Nasiona dyni są z kolei pełne białka roślinnego oraz kwasów tłuszczowych, które pomagają regulować poziom cholesterolu, chronią przed zapaleniem stawów oraz usprawniają funkcjonowanie mózgu.

7. Miazga oraz nasiona dyni są też doskonałym źródłem magnezu, tak ważnego dla zdrowia kości i zębów.

8. Zawiera ona L-tryptofan, będący związkiem chemicznym wywołującym dobre samopoczucie.

9. Dynia zawiera dużo potasu i cynku, które zapobiegają nadciśnieniu oraz chorobom układu krążenia.

10. Dynia dzięki dużej zawartości błonnika stymuluje pracę układu pokarmowego.

11. Cynk zawarty w pestkach dyni ma dobroczynny wpływ na cerę – wzmacnia ją, rozjaśnia i wygładza, przyśpiesza gojenie ran.

12. Nasiona dyni mają wyjątkową kombinację wielonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz fitosteroli, które zapobiegają miażdżycy.

13. Olej wyciśnięty z pestek dyni należy do najsmaczniejszych i najcenniejszych tłuszczów roślinnych, pomaga w niedomaganiach wątroby i układu naczyniowo-sercowego.

14. Pestki dyni pomagają pozbyć się owsików, tasiemca i innych pasożytów: tęgoryjca dwunastnicy, glisty ludzkie, lamblii. Dzięki zawartości kukurbitacyny – substancji zawartej w błonce otaczającej nasiona, zabezpieczającej je przed drobnoustrojami. Najwięcej kukurbitacyny jest w świeżych, miękkich pestkach, dlatego dyniową kurację odrobaczającą najlepiej przeprowadzić jesienią.

15. Miąższ dyni działa przeciwwymiotnie – jest dobry dla kobiet w ciąży, a pestki dyni pomagają zwalczyć chorobę lokomocyjną.

16. Dynia jest lekkostrawna i niskokaloryczna. 100g miąższu dyni zawiera tylko 32 kcal a mimo to jest niezwykle odżywczy.

17. Dynia polecana jest w leczeniu zaparć, reguluje pracę jelit i pobudza procesy trawienne.

18. Zaleca się jej podawanie przy trudnościach w oddawaniu moczu, problemach z pęcherzem moczowym i nerkami, gdyż działa moczopędnie.

19. Obecność witamin C i E oraz cynku i selenu działa wspomagająco na układ immunologiczny.

20. Stwarza doskonałe możliwości do komponowania różnorodnych, smacznych i w dodatku zdrowych dań.

tekst Marta Dudzińska

1 Comment

  • anaa napisał(a):

    dobrymi tabletkami okazały się dla mnie akurat Slimcea. Stosowałam je nie przerwanie przez 3 miesiące. Tyle trwa pełna kuracja. Początek słaby ale koniec genialny. Spadek wagi bliski 15kg po pełnej kuracji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.