Dieta, która poprawia wzrok

fot. mat.pras.

Aby prawidłowo funkcjonować, organizm potrzebuje odpowiednich makroskładników, witamin i minerałów. Od tego jak się odżywiamy, uzależnione jest nasze samopoczucie, zdrowie i forma. Dieta nie pozostaje również bez znaczenia dla wzroku. Co jeść, by poprawić wzrok?

Organizm człowieka można porównać do fabryki. Jeśli nie dostarczy się do niej odpowiednich materiałów, nie będzie mogła produkować towarów. Również my do naszych organizmów musimy zapewnić dostawy tego co jest potrzebne i ograniczyć to co może być szkodliwe. Ludzkie oko to skomplikowany i bardzo czuły narząd. Jest w stanie odebrać i przetwożyć ponad 10 tysięcy informacji na sekundę. Dodatkowo oczy narażone są liczne podrażnienia, dlatego żeby trwale je wzmocnić, trzeba zadbać, by w diecie pojawiły się składniki niezbędne do ich prawidłowego funkcjonowania. Należy pamiętać, że to jak się odżywamy nie sprawi, że wada wzroku się cofnie, ale na pewno spowoduje, że nie będzie postępować.

Jednym z najistotniejszych składników dla naszych oczu jest luteina, czyli barwnik chroniący je przed uszkodzeniami powodowanymi przez wolne rodniki. „W ludzkim oku, luteina gromadzi się w plamce żółtej, która odpowiada za widzenie kolorów oraz ostrość. Niedobór tego związku może powodować zaburzenie tych czynności” – tłumaczy Tomasz Suliński, ekspert Systane Complete. Luteinę znajdziemy m.in. w jarmużu, szpinaku, natce pietruszki, brokułach, papryce, jajach.

Aparat mięśniowy gałki ocznej składa się z 6 mięśni – 4 prostych i 2 skośnych. Ruch gałki odbywa się przez skurcze i wiotczenie włókien mięśniowych. Aby działania te były synchroniczne i poprawne należy mięśniom dostarczać wapń, sód, potas i magnez oraz pełnowartościowe białka i węglowodany złożone. Bardzo ważne jest również spożywanie wraz z posiłkami witamin B, B2 (ryboflawiny) oraz A (retinolu). Dwie pierwsze znajdują się w jajach, białym serze, wątróbce, pieczarkach i kiełkach pszenicy. Z kolei najwięcej retinolu mają produkty mleczne oraz: masło, marchew, pomidory, brukselka oraz tran.

Oko powinno być stale nawilżone, inaczej będziemy odczuwać znużenie i pieczenie, a oczy będą zaczerwienione. Aby zapobiec zespołowi suchego oka, konieczne jest sowite nawilżanie. W tym celu zalecane jest picie dużej ilości wody średnio zmineralizowanej (500-1500mg/l) oraz spożywanie zdrowych tłuszczy. Istotne dla naszych oczu są kwasy omega 3 i 6, które w pokaźnych ilościach znajdują się m.in. w rybach (takich jak halibut, łosoś czy makrela), olejach, pestkach i nasionach, migdałach, orzechach oraz w awokado.

Złe dla oczu

Wśród wielu czynników dobrych dla oczu, łatwo też o takie, które mają przeciwny skutek. Działanie szkodliwe dla naszego wzroku mają kawa, herbata i alkohol, które odwadniają nasz organizm. W swojej diecie musimy zadbać też o zredukowanie spożywania cukrów prostych. Badania wykazały, że cukry i syropy słodzące, oprócz dostarczenia nadmiaru kilogramów, przyczyniają się do zmian w obrębie ostrości widzenia.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.