Dieta DASH na nadciśnienie

dieta DASH

fot. mat.pras. Maczfit

Z każdym rokiem wzrasta liczba osób mających wysokie ciśnienie tętnicze. Szacuje się, że na tę chorobę cierpi już ok 10,5 mln Polaków. Niestety prawie połowa z nich jest niezdiagnozowana. Naukowcy potwierdzają, że dieta DASH pomaga uregulować ciśnienie tętnicze i tym samym wzmacnia układ krwionośny.

Nadciśnienie tętnicze to choroba układu krążenia, która charakteryzuje się stale podwyższonymi wartościami ciśnienia krwi. Taki stan prowadzi do uszkodzenia tętnic, a to w konsekwencji może spowodować zawał serca, udar mózgu, niewydolność nerek
i układu krążenia. Leczenie nadciśnienia to przede wszystkim odpowiednio skomponowana dieta oraz indywidualnie dobrane przez lekarza leki.

Dlaczego dieta DASH jest najlepsza przy nadciśnieniu tętniczym?

DASH to skrót pochodzący z języka angielskiego. W pełnej formie brzmi Dietary Approaches to Stop Hypertension, czyli podejście dietetyczne przeciwdziałające nadciśnieniu tętniczemu. Ten sposób odżywiania został stworzony przez naukowców
z amerykańskiego Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwionośnego. Pomaga obniżyć ciśnienie krwi dzięki spożywaniu produktów bogatych w składniki mineralne, takie jak magnez, potas i wapń, a także kładzie nacisk na używanie jak najmniejszej ilości soli. Dodatkowo, dieta poprawia ogólny stan zdrowia, wzmacnia układ krwionośny, pomaga zbić poziom złego cholesterolu oraz zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory, osteoporozę i cukrzycę. Dzięki tak szerokiemu i skutecznemu działaniu w latach 2017-2018 dieta DASH została uznana dietą roku według tygodnika U.S. News & World Report.

Zasady i podstawowe składniki diety DASH

Bez wątpienia pierwszym krokiem do wprowadzenia diety DASH w życie jest wyeliminowanie z codziennego jadłospisu soli oraz produktów o jej wysokiej zawartości.

Podstawą diety powinny być przede wszystkim warzywa i owoce o niskiej zawartości sodu. Są to m. in. bakłażan, cukinia, zielona i czerwona papryka, dynia, banan, morela, jabłko, truskawka oraz owoce cytrusowe. Stałym elementem jadłospisu są także produkty pełnoziarniste: pieczywo, brązowy ryż, kasze, czy makaron razowy. Podczas stosowania tej diety wskazane jest również spożywanie nabiału o niskiej zawartości tłuszczu oraz chudych gatunków mięs. Zakazane produkty to przede wszystkim białe pieczywo, słodycze oraz alkohol.

Choć dieta DASH wiąże się z wieloma wyrzeczeniami, wcale nie musi być nudna. Bardzo ważne jest, by posiłki były nie tylko bogate w niezbędne składniki mineralne, ale również smaczne i ciekawe. Istotny jest jednak wybór odpowiednich i pełnowartościowych składników do przygotowania potraw oraz sposób ich przyrządzenia. Osoby, które mają problemy z nadciśnieniem tętniczym mogą np. zjeść gotowanego indyka w sosie jogurtowo-bazyliowym, pełnoziarnistym makaronem i sałatką ze świeżych pomidorów, zupę-krem z cukinii z dodatkiem pieczonego łososia, czy pełnoziarniste ciasto z truskawkami. – podpowiada Paulina Barros – specjalista dietetyk, kierownik ds. żywienia Maczfit.

Dieta DASH nie oznacza zatem rezygnacji ze smacznych posiłków, a jedynie nauczenia się zasad gotowania zgodnego z zaleceniami tej diety lub skorzystania z gotowych rozwiązań, jak np. catering dietetyczny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.