Dieta bezglutenowa. Główne zasady

Dieta bezglutenowa

Fot: Shutterstock

Dietę bezglutenową, jak każdą, trzeba zaplanować. Jej nierozsądne stosowanie może doprowadzić do niedoboru błonnika, żelaza, magnezu czy cynku. Dlatego zanim wyeliminujesz gluten, wybierz się do dietetyka. Z jego pomocą rozsądnie zaplanujesz codzienną dietę i w pełni zbilansowane posiłki.

Oczywisty i ukryty gluten

Założeniem diety jest całkowita eliminacja glutenu z jedzenia. Nie jest to proste, gdyż gluten występuje również w produktach, w których się go nie spodziewamy, np. w konserwach mięsnych i rybnych, gotowych daniach i sosach. Dlatego podczas zakupów musisz uważnie czytać etykiety wszystkich produktów, jakie wkładasz do koszyka. Czasami gluten znajdziesz również w suszonych owocach (posypuje się je mąką, aby się nie sklejały), płatkach śniadaniowych czy preparatach witaminowych. Producenci chcąc ułatwić wybór, na produktach bezglutenowych umieszczają przekreślony kłos zboża.

Co możesz, a czego nie

Podstawową zasadą diety bezglutenowej jest wyeliminowanie zbóż: pszenicy, żyta, orkiszu oraz jęczmienia. Stosuj mąkę kukurydzianą, ryżową lub sojową. Śmiało możesz jeść świeże owoce i warzywa. Zrezygnuj jednak z tych panierowanych w mące oraz tartej bułce. Możesz sięgać po mleko, śmietanki (te bez skrobi), kefiry czy jogurty bez żadnych dodatków. Jedz świeże mięso i owoce morza, oczywiście bez sosów i panierek. Unikaj wędlin, pasztetów, gotowych dań, konserw – zazwyczaj pełno w nich glutenu. Jeśli lubisz słodycze, wybierz miód, sorbet, czarną czekoladę. Nie stosuj również oleju z pszenicy.

Stare dobre zasady

Dieta bezglutenowa powinna być bogata w witaminy, kwas foliowy, wapń i żelazo, dlatego staraj się różnicować posiłki. Uzupełniaj je owocami i warzywami. Jedz 4-5 razy w ciągu dnia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.