Dieta a gen MTHFR

fot. yekophotostudio/pl/Depositphotos.com

Zgodnie z danymi Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników nawet co druga kobieta ma obniżoną aktywność reduktazy metylenotetrahydrofolianowej MTHFR [1]. Jakie są tego konsekwencje?

Może wiązać się to z obecnością wariantu C677T/A1298C genu MTHFR. W efekcie mogą pojawić się niedobory kwasu foliowego i nadmiar homocysteiny – podwyższające m.in. ryzyko udaru, zawału czy poronienia. Jeśli któryś z tych wariantów jest obecny u Ciebie, warto zadbać o dietę bogatą w foliany i witaminę B12.

1. Dostarczaj organizmowi witamin z grupy B – z naturalnych źródeł

Chodzi przede wszystkim o witaminy B6, B9 (czyli kas foliowy) i B12. W witaminę B6 bogate są m.in. banany, ryż, kurczak, szparagi, fasola czy orzechy nerkowca, a witamina B12 znajduje się głównie w drobiu, wołowinie, rybach i owocach morza oraz jajach. Kwas foliowy znajdziesz natomiast w wątróbce, zielonych warzywach (m.in. szpinaku, brukselce, endywii, awokado), produktach pełnoziarnistych, warzywach strączkowych, owocach (m.in. malinach, truskawkach, pomarańczach) oraz nasionach i orzechach.

2. Sięgaj po surowe warzywa i owoce

Żeby w Twoim organizmie nie zabrakło także innych ważnych minerałów i witamin. Warto również zdawać sobie sprawę, że produkty zawierające kwas foliowy najlepiej przetwarzać w jak najmniejszym stopniu – są bardzo wrażliwe na temperaturę [2]. Sałatki, zielone i kolorowe koktajle, warzywa z dipami czy hummusem – to wszystko powinno na stałe zagościć w Twoim menu.

3. Unikaj syntetycznego kwasu foliowego

Znajduje się nie tylko w suplementach z nieaktywnym kwasem foliowym, ale również w dużej liczbie produktów spożywczych. Płatki śniadaniowe, słodycze, soki, nektary, napoje i inne produkty mleczne często zawierają właśnie syntetyczny kwas foliowy. Jeśli masz wariant C677T/A1298C genu MTHFR, taki rodzaj tej witaminy może niekorzystnie działać na Twój organizm [3].

4. Korzystaj z suplementacji – ale z głową

Pamiętaj przede wszystkim o modyfikacji swojej diety, a przed rozpoczęciem korzystania z jakichkolwiek suplementów poradź się lekarza. Suplementy powinny być zalecone dopiero po wykonaniu odpowiednich badań (m.in. poziomu kwasu foliowego, witaminy B12 i homocysteiny) oraz na podstawie Twojej dokładnej sytuacji zdrowotnej. Specjalista dobierze odpowiednią dawkę i formę witamin.

Źródła:

[1] Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży, 2011, s. 1.

[2] M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, E. Chabros, J. Charzewska, Z. Chwojnowska, K. Figurska i in., Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych, Warszawa 2011.

[3] D. Bomba-Opoń, L. Hirnle, J. Kalinka, A. Seremak-Mrozikiewicz, Suplementacja folianów w okresie przedkoncepcyjnym, w ciąży i połogu. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników, „Ginekologia i Perinatologia Praktyczna” 2017, 2, 5.

więcej na: badaniaprenatalne.pl

Przeczytaj także

Dodaj komentarz