Czasem słońce, czasem brak… witaminy D!

witamina D

fot. © annyart / Bank zdjęć Photogenica

Witamina D jest bardzo istotna dla naszego organizmu. Reguluje poziom wapnia i fosforu we krwi, zapobiegając tym samym krzywicy i osteoporozie. Wpływa także na nasz układ odpornościowy. Jednak wiele  osób cierpi na jej niedobór.

Dlaczego metody naturalne nie są wystarczające, by utrzymywać odpowiedni poziom witaminy D przez cały rok? Jak dostarczyć organizmowi odpowiednią dawkę witaminy? To ważne pytania, na które warto znać odpowiedź.

Witamina D – naturalnie

Witaminę D można dostarczać organizmowi w dwojaki sposób: w pożywieniu (ryby, masło, żółtka jaja) lub w postaci promieniowania słonecznego, które stymuluje wytwarzanie witaminy w skórze. Przyswajalność witaminy D z pożywienia można zwiększyć dodając do posiłku tłuszcz (np. oleje, masło). Jednak są to nadal ilości, które nie pokrywają dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. Ze względu na niekorzystne położenie geograficzne naszego kraju przez większą część roku nie możemy liczyć na pomoc słońca w pozyskiwani witaminy D. Wtedy, gdy słońca jest pod dostatkiem (wiosną i latem), to z niego nie korzystamy. Siedzimy w domu lub w pracy, a kiedy jesteśmy na urlopie, i tak blokujemy wytworzenie darmowej dawki witaminy D stosując kremy z filtrem. A wystarczy, jeśli odsłonimy nogi, twarz i ręce i na 15 minut wyjdziemy na słońce.

Suplementacja witaminy D

Większość Polaków cierpi na niedobór witaminy D. W miesiącach jesienno-zimowych warto ja suplementować stosując dawkę odpowiednią do wieku (wraz z wiekiem maleje zdolność skóry do generowania witaminy D) i ekspozycji na słońce. Dostępne są środki w postaci tabletek, kropelek bądź kapsułek. Dla osoby dorosłej, która unika ekspozycji na słońce, wskazana jest dawka 800-2000 j.m. dziennie. Jeśli jednak odczuwasz bóle kostne lub mięśniowe, dopada cię ciągle przemęczenie lub bardzo łatwo łapiesz infekcje – sprawdź poziom 25-OH-D i wynik skonsultuj z lekarzem. Odradzamy samodzielne przyjmowanie wysokich dawek witaminy D w postaci suplementów. Przy długotrwałym stosowaniu farmaceutyków możemy przekroczyć dopuszczalną normę witaminy. Nie zwiększymy w ten sposób efektów jej działania, ale za to możemy sobie zaszkodzić.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.