Co wiesz o śnie

fot. Shutterstock

fot. Shutterstock

8 godzin na dobę, ok. 122 dni w roku, 1/3 życia – tyle mniej więcej przesypia każdy z nas. I uwierzcie. Na pewno nie jest to czas stracony.

Nasz mózg intensywnie pracuje, tworząc przestrzeń do nauki, wspomnień i przyswajania nowych informacji. Niestety z powodu natłoku spraw, gonitwy myśli, stresu, możemy doświadczać problemów z zaśnięciem lub budzenia się w środku nocy. To, co potocznie nazywamy niedosypianiem, prowadzi nie tylko do zaburzeń koncentracji, uwagi czy czasu reakcji. Przewlekły brak snu może zwiększać ryzyko otyłości, cukrzycy czy chorób układu sercowo-naczyniowego. 1/3 dorosłych śpi mniej niż 6 godzin na dobę. W ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci czas trwania snu skrócił się o 1,5 do 2 godzin.

Ile godzin powinniśmy spać?

Naukowcy zauważyli, że jeżeli nie wprowadza się żadnych restrykcji dotyczących snu (np. budzik), zdrowi dorośli śpią zwykle 8-8,5 godziny. Nie oznacza to, że każdy powinien spać dokładnie tyle samo czasu. Tak, jak różnimy się między sobą wyglądem czy budową ciała, tak różny może być czas snu, który będzie dla nas odpowiedni. Niektórzy potrzebują tylko 7 godzin snu, inni 9.

Mity o śnie

Tak, jak w przypadku różnych dziedzin nauki, tak i w sprawie snu przez lata powstawało wiele mitów. Oto kilka z nich.

MIT 1 Skrócenie czasu spania o godzinę nie wpłynie na funkcjonowanie w ciągu dnia.

To „delikatne niedospanie” może wcale nie wpłynąć na poczucie senności w ciągu dnia. Nie oznacza to jednak, że organizm na tym nie stracił. Nawet niewielki ubytek czasu snu może wpłynąć na zdolność logicznego myślenia czy szybkość reakcji. Co więcej, może przyczynić się do niekorzystnego wpływu na nasz układ sercowo-naczyniowy, równowagę energetyczną czy też zwiększyć podatność na infekcje, jeżeli to niedosypianie jest wciąż powtarzane. W dłuższej perspektywie ta jedna wciąż ucinana godzina snu spowoduje dług wobec naszego organizmu, negatywnie wpływający na jego kondycję.

MIT 2 Im jesteśmy starsi, tym mniej snu potrzebujemy.

Powszechne jest przekonanie, że osoby starsze potrzebują mniej snu, bo w rzeczywistości zazwyczaj śpią mniej. Słyszymy, że wstają one o 4 rano, ponieważ nie mogą spać. To jest właśnie istotą rzeczy – nie mogą spać lub czują się zmęczone mimo odpoczynku, ponieważ jakość snu pogarsza się wraz z wiekiem. Nie oznacza to jednak, że potrzebują mniej snu niż osoby młodsze.

MIT 3 Godziny nieprzespane w ciągu tygodnia można odespać w weekend.

Rzeczywiście dodatkowe godziny snu w weekend mogą spowodować, że będziemy się czuć bardziej wypoczęci, jednak nie wyrównają one długu wobec naszego organizmu. Takie działanie nie wpłynie też na lepsze funkcjonowanie w ciągu tygodnia. Dodatkowo, może to zaburzyć nasz biologiczny zegar i spowodować trudności np. w porannym wstawaniu w dniach pracy. Jeżeli więc chcemy być zdrowi, mieć dużo energii, funkcjonować na tzw. wysokich obrotach, warto zacząć od zdrowego, głębokiego i spokojnego snu.

Gdy sen nie przychodzi…

Niektórzy mają problemy z zaśnięciem. Długimi godzinami leżą w łóżku i nic. Można wtedy sięgnąć po preparaty na sen, np. Magne-B6 Sen. Preparat oprócz wysoce przyswajalnego cytrynianu magnezu i witaminy B6 przyczyniających się do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, a także utrzymania prawidłowych funkcji psychologicznych, zawiera również składniki ziołowe wspomagające zasypianie i spokojny sen:

  • Chmiel wspiera fizyczne i psychiczne odprężenie.Melisa działa relaksująco, pomaga utrzymać spokojny, zdrowy sen.

  • Melisa działa relaksująco, pomaga utrzymać spokojny, zdrowy sen.

Mat. Pras.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.