Co to jest czyste jedzenie

Co to jest czyste jedzenie

Fot: photogenica

W „czystej” kuchni nie znajdziesz przetworzonego jedzenia. Zastępują je owoce, warzywa i tylko świeże produkty.

Zdrowy styl życia powinien zacząć się w kuchni! Nawet 50 procent przedwczesnych zgonów jest powiązana z niezdrową dietą. Czas na zmiany! Czysta dieta pomaga zrzucić wagę, chroni przed chorobami, zapewnia zdrową skórę. Nie wymaga wielu zasad, jedynie sporo planowania.

Termin “czyste jedzenie” zyskał w ciągu ostatnich kilku lat bardzo na popularności. Wiele osób wciąż jednak nie do końca kojarzy jego znacznie. „Rozumiem, że nie powinnam jeść produktów przetworzonych, ale czy to znaczy, że mam żyć jak jaskiniowiec?” – czytamy w mediach społecznościowych. Odpowiadamy – oczywiście, że nie! W czystym jedzeniu rzeczywiście rezygnujesz z jedzenia wysoko przetworzonego, ale to minimalnie przetworzone wciąż pozwala stworzyć pełnowartościowy jadłospis. W czystej kuchni znajdziesz dużo warzyw i owoców, jajek, orzechów, świeżego mięsa. Bardzo ważnym elementem są produkty zbożowe i pełnoziarniste: makarony, chleb, owsianka, popcorn, brązowy ryż, komosa. Całość dopełnia nabiał, oliwa z oliwek czy olej kokosowy. Zamiast skupiać się na tym, ile co ma kalorii, analizuj to, jaką drogę przeszło, nim do ciebie trafiło. Jak najczęściej jesz potrawy przygotowane bez obróbki termicznej, tak aby nie straciły składników odżywczych.

„Nie” dla jedzenia przetworzonego

Skąd popularność czystej diety? Wysoko przetworzone jedzenie – choć czasem pyszne – jest wrogiem twojego organizmu. Naraża cię choroby serca i krążenia. Pozbawione składników odżywczych nie dostarcza niczego poza pustymi kaloriami. W przetworzonym jedzeniu znajdziesz też duże ilości niezdrowych tłuszczy, cukrów rafinowanych, soli czy konserwantów.

Dlaczego czysta kuchnia?

Jest pełna białka

Duża ilość białka jest szczególnie ważna, jeśli próbujesz stracić na wadze, a produkty pełnoziarniste mają więcej białka i mniej kalorii. Dla przykładu: 100 gramów chleba pełnoziarnistego ma ok. 216 kalorii, 100 gramów chleba białego prawie 270. 100 gramów makaronu pełnoziarnistego to ok. 120 kalorii, makaronu gotowany to ok. 160 kalorii.

Ma dużo błonnika rozpuszczalnego

Błonnik zapewnia poczucie sytości, obniża poziom cholesterolu LDL, pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi.

Zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworu

Wyniki badań pokazują związek pomiędzy czystym jedzeniem a rzadszym występowaniem różnych form nowotworu np.: nowotworu piersi czy okrężnicy.

Zmniejsza ryzyko chorób serca

Choroby serca (głównie powiązane ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu) wciąż pozostają jednym z głównych powodów przedwczesnej śmierci w krajach rozwiniętych. Tymczasem może nam pomóc zdrowa dieta. Wystarczą trzy posiłki dziennie oparte na pełnoziarnistych produktach, aby znacznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego.

Wzmacnia system odpornościowy

5 porcji warzyw lub owoców dziennie pomaga wzmocnić system odpornościowy nawet o 82 procent.

Zapewnia piękną skórę

W pełnoziarnistych produktach znajdziesz dużo przeciwutleniaczy, zdrowe tłuszcze i składniki odżywcze, które zapewnią ci zdrową i promienną cerę.

Jak jeść czysto?

Zmian nie dokonasz z dnia na dzień. Nie będzie łatwo, przynajmniej na początku. W pierwszej kolejności warto jest ograniczyć śmieciowe jedzenie, kupowane w barach szybkiej obsługi.

Zrozum dlaczego to robisz

Łatwiej wytrwasz w swojej decyzji, jeśli zrozumiesz, dlaczego chcesz zmienić swoje nawyki. Motywacja jest kluczem do sukcesu.

Zarezerwuj sporo czasu

Usiądź i dokładnie zaplanuj zakupy. Pamiętaj, teraz sama będziesz planować posiłki. Od teraz będziesz musiała sama gotować.

Stawiaj sobie proste, osiągalne cele

Wszystko musi odbywać się małymi kroczkami. Zamiast mówić: „przestanę jeść tyle ciastek”, powiedz „będę jeść tylko jedno ciastko dziennie” albo jeszcze lepiej „zamienię ciastka na owoce i warzywa”.

Posprzątaj kuchnię

Pozbądź się przetworzonego jedzenia z kuchni. Nie musisz robić tego radykalnie. Staraj się stopniowo wymieniać przetworzone produkty na „czyste”.

Wprowadzaj dietę stopniowo

Zacznij od “czystego” śniadania. Wypij rano szklankę smoothie i zagryź owocami. Po 1-2 tygodniach zacznij myśleć o „czystym” obiedzie, potem kolacji.

Porzuć supermarkety

Kupuj jedzenie na bazarach, najlepiej od przyjezdnych rolników. To tu masz największą szansę na produkty bez konserwantów, z maksymalną ilością składników odżywczych.

Pij wodę

Jak najwięcej.  Woda wspomaga trawienie, przyspiesza metabolizm.

Przeczytaj także

Dodaj komentarz