Witamina C – co robi w organizmie?

owoce, żródło witaminy C

© elenathewise / Bank zdjęć Photogenica

Jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Warto włączyć do diety bogate w witaminę C pokarmy. Wiesz dlaczego?

Powszechnie uważana jest za remedium na przeziębienia, które pozwala skrócić czas choroby i szybciej wrócić do zdrowia, Badania jednak tego nie potwierdziły. Witamina C (kwas askorbinowy) ma jednak wiele zalet i jej znaczenia dla prawidłowego funkcjonowania organizmu jest nieocenione. Jest skutecznym przeciwutleniaczem (te zalety witaminy C wykorzystywane są choćby w kosmetyce), który zapobiega procesom starzenia. Zwiększa wchłanianie żelaza, dlatego jej niedobór może przyczynić się do rozwoju niedokrwistości. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naczyń włosowatych.

Podstawowe objawy braku witaminy C to:

– Zaczynają wypadać ci włosy.

– Ciągle łapiesz infekcje.

– Masz suchą skórę.

Objawy braku witaminy C wymagające suplementacji to:

– Samoistne krwawienia,np. z dziąseł.

– Bóle mięśni i stawów.

– Obrzęki kończyn.

– Problemy z krążeniem.

– Brak sił.

– Brak apetytu.

– Osteoporoza.

Jak uzupełnić witaminę C w organizmie:

Zanim sięgniesz po suplementy diety dodaj do codziennego jadłospisu owoce aceroli, dzikiej róży, cytrusy, czarną porzeczkę, kiwi, truskawkę, zieloną papryczkę chili, pomidory czy brokuły.

Pamiętaj:

Większe zapotrzebowanie na witaminę C mają m.in. kobiety w ciąży, matki karmiące, osoby z nadciśnieniem, osoby stosujące leki przeciwbólowe na chroniczny ból, diabetycy czy osoby cierpiące na problemy z krzepliwością krwi.

Uważaj:

Witamina C wydala się z organizmu wraz z moczem, więc trudno ją przedawkować, jednak jej nadmiar może skutkować nudnościami albo wsypką!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.