Apatia, słabe włosy i paznokcie. Czy przyswajasz żelazo?

fot. Photogenica

Do prawidłowego funkcjonowania organizmu, niezbędne jest żelazo. Właściwa dieta powinna uwzględniać produkty, w których jest go najwięcej!

Jakie są skutki niedoboru żelaza? Co jeść, by zapewnić jego odpowiednią ilość? I jak w prosty sposób zwiększyć jego przyswajalność? Oto kilka rad, z których warto korzystać codziennie.

Jak rozpoznać niedobór żelaza?

Niedobór żelaza powoduje niedotlenienie tkanek, które objawia się apatią, bólami głowy i obniżoną koncentracją; występują też duszności i przyspieszone bicie serca. Ponadto włosy i paznokcie stają się słabe, łamliwe, a skóra sucha i szorstka. Zwiększa się podatność na infekcje.

Żelazo i witamina C?

By uniknąć niedoboru, należy zapewnić w naszej diecie produkty bogate w żelazo. Są nimi np.: chuda wołowina, mięso królika, podroby, ryby; jaja, zielone warzywa, nasiona roślin strączkowych, buraki.

Efektywność przyswajania żelaza zależna jest od pozostałych składników posiłku. Produkty bogate w witaminę C (soki z cytrusów, czarnej porzeczki, natka pietruszki itp.) oraz kiszonki znacznie zwiększają przyswajalność żelaza.

Żegnaj kawo…

Kawa, herbata i czekolada znacznie utrudniają przyswajanie żelaza. Podobnie działają produkty bogate w błonnik, wapń i fityniany. Co ciekawe, część produktów bogatych w żelazo jednocześnie utrudnia jego przyswajanie, np. otręby owsiane. Jednak nie warto z nich rezygnować.

Ważne, by zadbać o urozmaiconą dietę łączącą produkty zawierające żelazo z tymi, które zawierają witaminę C. Produkty z wysoką zawartością wapnia warto spożyć w oddzielnym posiłku. Powinno się też ograniczyć picie kawy i herbaty lub przynajmniej przesunąć w czasie ich spożycie.

Przepis na śniadanie, które dostarczy ci dobrze przyswajalnego żelaza? Jajecznica ze szczypiorkiem, kawa zbożowa, chlebek ryżowy i pomarańcza na koniec!

Przeczytaj także

1 Comment

  • Anka napisał(a):

    O, to chyba mój problem! Nie pijam kawy, ale od jakieś czasu jestem ospała, nie mogę się skoncentrować, a paznokcie znikają w oczach 🙁 Spróbuję posiłków z większą ilością żelaza. Na szczęście lubię jajecznicę 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.