7 mitów na temat kawy

kawa

Przeciętny Polak wypija przynajmniej jedną filiżankę kawy dziennie. I bardzo dobrze. Jedna kawa wcale nie szkodzi zdrowiu. Powstało wiele mitów na temat kawy. Oto 7 z nich.

1. Kofeina jest szkodliwa

Kofeina to główny oskarżony w mitach o kawie. Tymczasem kofeina występuje w wielu innych napojach – np. w herbacie. Jest też wykorzystywana do produkcji leków. Już nieduża jej dawka obniża napięcie mięśni, odpręża i poprawia samopoczucie. Kofeina umożliwia lepsze skupienie uwagi i wydłuża czas koncentracji. Może również poprawiać pamięć i logiczne myślenie. Istnieje oczywiście ryzyko nadużycia kofeiny, ale występuje ono dopiero po wypiciu prawie dziesięciu filiżanek kawy!

2. Najbogatszym źródłem kofeiny jest ziarno kawy

Najwięcej kofeiny zawiera amazońska roślina – gwarana (Paullinia guarana). Jej nasiona mają 5% kofeiny. Następne w kolejności są liście herbaty (2–5%), liście mate (3%), orzeszki kola (1,5–2,5%) i ziarna kawy (0,6–2,8%). Niewielkie ilości kofeiny zawiera również ziarno kakaowca (0,3%), a nawet nieduża bylina rosnąca w Polsce – iglica.

3. Kawa podnosi ciśnienie krwi

Nie ma dowodów na to, że kawa podnosi ciśnienie krwi. Ta informacja może nieco rozczarować osoby, które piją kawę na podniesienie ciśnienia. Według naukowców z Louisiana State University School of Public Health można spokojnie pić nawet trzy filiżanki kawy dziennie, bez najmniejszych obaw o zdrowie.

4. Od kawy można się uzależnić

Opinii o możliwości uzależnienia się od kofeiny nie potwierdzają żadne badania naukowe. Można oczywiście przyzwyczaić się do picia kawy, ale wówczas przywiązujemy się raczej do rytuału, który wiąże się z piciem kawy, a nie do samej kofeiny. Dlatego jeśli nagle przestaniemy pić kawę, możemy poczuć się nieswojo, ale uczucie to mija już po dwóch do pięciu dni.

5. Kawa może spowodować powstawanie wrzodów

Podstawową przyczyną wrzodów są bakterie Helicobacter pylori – nie kawa. Zawiera ona jednak substancje drażniące, które zwiększają wydzielanie kwasu solnego, co nasila dolegliwości u wrzodowców, zwłaszcza gdy piją kawę na czczo.

6. Kawa niszczy zęby

Dzięki zawartości garbników oraz właściwościom przeciwbakteryjnym kawa przeciwdziała osadzaniu się bakterii na zębach, dzięki czemu przeciwdziała procesom powodującym próchnicę zębów. Picie kawy, nawet bezkofeinowej, wpływa na ograniczenie działania bakterii na zębach.

7. Kawa ułatwia odchudzanie

Filiżanka mocnej kawy wypita rano podwyższa poziom hormonu stresu (kortyzolu). Ten zaś powoduje odkładanie się tłuszczu na brzuchu. Zwiększa również apetyt. Nic więc dziwnego, że po wypiciu małej czarnej masz ochotę na coś słodkiego.

Idealna na zimę – kawa z cynamonem

przepis: kawa z cynamonem

Składniki:
– 4 łyżki kawy rozpuszczalnej
– 2 łyżeczki cukru
– 0,5 szklanki śmietanki do kawy w płynie
– szczypta cynamonu
– 1,5 szklanki wody

Przygotowanie:

Kawę, cukier i śmietankę ubijać mikserem przez 5 minut, aż zrobi się pianka. Zagotować wodę. Do kubeczków wlać masę kawową. Powoli dolewać wrzącą wodę po ściankach kubeczków tak, aby u góry zrobiła się piana. Całość posypać cynamonem.

Tekst Marta Dudzińska

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.