7 sposobów jak poprawić odporność

jak poprawić odporność

fot. Shutterstock

Jesienią nasza odporność wystawiona jest na ciężką próbę. Warunki atmosferyczne sprzyjają przeziębieniom, a kontakt z innymi szerzeniu się wirusów i bakterii.

Odporność to naturalna siła w walce z wirusami i bakteriami. Niestety im zimniej, tym nasz organizm słabiej radzi sobie z infekcjami. Jest jednak kilka prostych sposobów,  które pomogą Ci wzmocnić swój system odpornościowy.

1. Jedz mądrze!

Niezjedzenie śniadania skazuje dzień na porażkę. W okresie jesienno-zimowym dodatkowo staraj się jeść możliwie jak najwięcej ciepłych dań. Rano, może to być owsianka z orzechami lub owocami. Później idealnie sprawdzą się sycące i pożywne zupy. W naszej diecie nie może też zabraknąć pokarmów, takich jak kasza jaglana, gryczana, pieczywo z pełnej mąki.

Dieta jesienna powinna składać się z warzyw i owoców, szczególnie z takich jak: czosnek, rzepa, cebula, marchew, szpinak, brokuły, pomidory, papryka, truskawki, porzeczki i cytrusy, które zapewnią naturalną ochronę przed infekcjami. Postaw na mięsa, ryby, soje czy rośliny strączkowe, zawierają one aminokwasy niezbędne do produkcji przeciwciał.

Sięgaj po produkty bogate w błonnik i skrobię, ponieważ zaspokajają głód na dłużej. Warto też do swojej diety wprowadzić orzechy i ziarna. Są one bogate w witaminy i minerały. Cukier zastąp miodem, który zawiera cenne dla organizmu mikro- i makroelementy. Dodany do herbaty czy wody jest cennym środkiem walki z przeziębieniami.

Stosuj przyprawy, tj. cynamon, imbir czy goździki, imbir, kardamon, kurkumę, tymianek, rozmaryn i bazylię.

Szklanka soku to dobry sposób na szybkie dostarczenie witamin. Stanowi bowiem pełnowartościową witaminową porcję – soki są bogatym źródłem przeciwutleniaczy, beta-karotenu, witaminy C oraz flawonoidów, oraz składników mineralnych.

2. Bądź aktywna

Kiedy na dworze jest ponuro i zimno, stajemy się bardzo ospali i leniwi. Pół godziny to minimalny limit czasu, w którym powinnaś się poruszać w ciągu dnia. Brak wolnego czasu i brzydka pogoda nie są wymówką. Zamiast spaceru z pracy do domu, możesz maszerować. Ciepły dres i spacer nie tylko zahartuje nasz organizm, ale podczas najmniejszego wysiłku fizycznego wydziela się tak zwany ,,hormon szczęścia”. Jeżeli nie masz ochoty, aby przebywać na świeżym powietrzu, zapisz się do fitness clubu lub siłowni. Nawet minimalny wysiłek fizyczny pozytywnie wpłynie na organizm.

3. Śpij dłużej!

Sen i wypoczynek wzmacniają odporność. Pamiętaj, że dorosły człowiek potrzebuje 7-8 godzin snu na dobę, zwłaszcza w zimie, kiedy noc jest dłuższa i zwyczajnie domaga się tego nasz zegar biologiczny.

Każdego dnia postaraj się znaleźć choć chwilę na odrobinę relaksu i wyciszenia, bowiem kiedy jesteśmy wypoczęci, wyspani i zrelaksowani, nasz organizm łatwiej radzi sobie z wirusami i bakteriami. Pamiętaj, że przewlekłe niewyspanie obniża odporność organizmu. Jeśli masz problemy z zasypianiem, wywietrz wcześniej dobrze pokój i skrop poduszkę kilkoma kroplami olejku lawendowego.

4. Nie przegrzewaj się!

To najczęściej popełniany błąd. Spadki temperatury sprzyjają podkręcaniu kaloryferów i wiciu w domowym zaciszu przytulnego gniazdka. Rzadziej też wietrzymy pomieszczenia, chroniąc się przed chłodem. Wychodząc z domu, narażamy organizm na szok termiczny i zwiększamy ryzyko przeziębienia. Konieczne jest otwieranie okien w domach i przykręcanie kaloryferów – na tym ostatnim skorzysta nie tylko nasze zdrowie, ale także budżet.

Lepiej też założyć jedną warstwę ubrań mniej, niż doprowadzić do sytuacji, gdy pot będzie kapał z czoła. Wchodząc do ciepłego pomieszczenia – mieszkania, sklepu czy urzędu, ściągajmy płaszcz, czapkę i szal. Wyjdzie nam to tylko na dobre.

5. Posłuchaj babci!

W jesiennym menu nie może zabraknąć dwóch składników: cebuli i czosnku. Czosnek za sprawą allicyny wykazuje silne działanie bakteriobójcze. Warto 1-2 razy w tygodniu zjeść kawałek pieczywa posmarowanego posiekanym ząbkiem czosnku albo ugotować aromatyczny warzywny gulasz. Podobnie działa cebula, która bogata jest w witaminę C.

Zioło czystka zawiera ogromne bogactwo cennych polifenoli, które są silnymi przeciwutleniaczami. Są to substancje, mające właściwości antyoksydacyjne, czyli neutralizujące wolne rodniki, które mogą być przyczyną wielu infekcji i chorób. Polifenole hamują  też powstawanie i rozwój stanów zapalnych w organizmie, a ponadto dodają energii i wzmacniają organizm.

Sok z dzikiej róży wspomaga naturalną ochronę organizmu, działa oczyszczająco, neutralizuje wolne rodniki. Zawiera witaminy: A, B1, B2, C, E i K. Wzmacnia organizm, podnosi odporność i zapobiega infekcjom. Polecany szczególnie w okresie zwiększonej zachorowalności i kiedy odporność organizmu jest obniżona.

6. Uśmiechaj się!

Najlepsze, co możemy zrobić, to zachować pogodę ducha! Śmiech i dobre samopoczucie pomogą wyjść obronną ręką z każdej sytuacji. Nawet, jeżeli złapiemy przeziębienie, pozytywne nastawienie do świata, pomoże nam szybciej wyzdrowieć.

7. Pij rozgrzewające herbatki

  • Herbatka malinowo-cynamonowa

Składniki: 3 torebki herbaty malinowej, 1 łyżka cynamonu, 3-4 goździki, miód lipowy.
Przygotowanie: torebki herbaty i goździki zalewamy wrzątkiem, dodajemy cynamon, a gdy herbata przestygnie miód lipowy.

  • Herbatka imbirowo-cytrynowa

Składniki: 2 łyżeczki herbaty, 10 g świeżego imbiru, skórka z 1/2 cytryny, 2 łyżki soku wyciśniętego z cytryny, miód

Przygotowanie: obieramy imbir i kroimy go w cienkie plasterki lub drobną kostkę. Skórkę z cytryny kroimy w cienkie paseczki. Do małego garnka wkładamy imbir i skórkę z cytryny. Zalewamy 2 szklankami wody i doprowadzamy do wrzenia. Do czajniczka wsypujemy herbatę i zalewamy ją przygotowanym wywarem z imbiru i skórki cytrynowej. Przykrywamy czajniczek. Po około 7-10 minutach mieszamy. Nalewamy do kubka przez sitko. Gdy mikstura nieco przestygnie, dodajemy łyżeczkę soku z cytryny i miodu.

Tekst Marta Dudzińska

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.