DASH – najzdrowsza dieta na świecie

DASH – najzdrowsza dieta na świecie

Fot: Photogenica

Podobno DASH to idealna dieta dla wszystkich, którzy nienawidzą diet. Pomaga zrzucić wagę, obniżyć ciśnienie i uregulować cholesterol.

DASH to skrót od Dietary Approaches to Stop Hypertension (ang: dietetyczne podejście do obniżenia ciśnienia) czyli diety, której podstawowym celem jest właśnie obniżenie ciśnienia. Dieta została opracowana przez amerykańskich specjalistów z Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego. Przez 8 kolejnych lat utrzymywała się na 1. miejscu rankingu najzdrowszych diet świata (dane US News and World Report). Nie bez powodu. Bez większych wyrzeczeń pomaga zrzucić wagę, uregulować ciśnienie i poziom cholesterolu. Badania pokazały też, że pozytywnie wpływa na ogólne samopoczucie i zmniejsza objawy depresji klinicznej.

Co możesz jeść podczas diety DASH?

Na diecie DASH nie musisz stosować specjalnych wyrzeczeń czy chodzić głodna. Powinnaś jedynie odpowiednio skomponować codzienny jadłospis i jadać 5 posiłków dziennie.

– Polub produkty zbożowe i nabiał. Powinnaś jadać je nawet kilka razy dziennie.

– Podjadasz pomiędzy posiłkami? Sięgnij po orzechy, warzywa i owoce. Są cennym źródłem minerałów i witamin, wzmacniają też serce.

– Polub ryby. Mają kwasy Omega-3, które działają przeciwzakrzepowo i zmniejszają stężenie trójglicerydów. Możesz jeść je w różnej wersji: gotowanej, duszonej, pieczonej czy grillowanej.

Czego jeść nie powinnaś , gdy jesteś na DASH

Zrezygnuj lub ogranicz sól. Dieta DASH zakłada, że nie powinnaś spożywać więcej niż łyżeczkę soli dziennie.

– Wypijaj ok. 1 ½ litra płynów dziennie. Kawę i mocną herbatę zastąp wodą mineralną lub zieloną herbatą. Wybieraj wodę mineralną ubogą w sód.

– Odstaw produkty przetworzone, które sprzyjają wzrostowi stężenia złego cholesterolu we krwi.

– Odstaw papierosy i alkohol. 

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.