Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego robimy selfie? Naukowcy znaleźli odpowiedź.
Tematem selfie zainteresowali się naukowcy z uniwersytetu Bringham Young w amerykańskim stanie Utah. Po przeprowadzeniu badań wnioski opublikowali niedawno w kwartalniku „Visual Communication”.
Do udziału w badaniach zaproszono grupę 46 osób w różnym wieku, wielkich miłośników selfie. Każdy z nich opowiedział, jakie selfie robi, dlaczego i po co je publikuje. Każdy też wypełnił kwestionariusz, oceniając podane w nim zdania i odpowiadając, w jakim stopniu się z nimi zgadza. Na podstawie odpowiedzi wyodrębniono trzy grupy wielbicieli telefonicznych autoportretów: komunikatorów (communicator), autobiografów (autobiographers) i samopublicystów (self-publicists).
1.Komunikatorzy
Selfie to ich metoda kontaktu z followersami. Jest początkiem dyskusji i zaproszeniem do komentarzy pod postem. Przykładem selfie komunikatora może być np. zdjęcie Blake Lively z kartą do głosowania w wyborach prezydenckich. Rozpoczęło ono żywą dyskusję o kandydatach do Białego Domu.
2. Autobiografowie
Selfie jest współczesną kroniką ich życia, sposobem na dzielenie się ze znajomymi tym, co robili, gdzie byli, co widzieli. Autobiografowie często retuszują i poprawiają zdjęcia, by były idealne. Nie oczekują komentarzy, ale uwielbiają lajki.
3.Samopublicyści
Selfie ma kreować ich wymarzony wizerunek, określać ich wymarzony sposób patrzenia na świat. Dobrym przykładem są Kylie i Kendall Jenner. Często publikują selfie i podkreślają w hashtagach, że są optymistkami.
A więc? Do której grupy należysz?